نمونه مصاحبه زوج درمانی| نمونه مصاحبه پیش از ازدواج

مصاحبه زوج درمانی
مصاحبه زوج درمانی

فرم مصاحبه زوج درمانی

همیشه پرورش دادن یک رابطه سالم کار ساده ای نیست و گاهی اوقات شما با شرایط و مسائل متعددی مواجه خواهید شد که ممکن است شما را شوکه کند. به طور کلی یک رابطه سالم که با تعهد همراه است به رابطه ای گفته می ‌شود که زن و شوهر با هم صادق هستند. اگر روابط شما و همسرتان به هر دلیلی به چالش کشیده شده است بهتر است از زوج درمانی و انجام مصاحبه زوج درمانی برای بهبود ارتباطات خود استفاده کنید.

زوج درمانی یک اصل بسیار مهم در مشاوره خانواده است که شما باید به سوالات مشاور پاسخ بدهید. مشاور با انجام مصاحبه زوج درمانی روابط شما را ارزیابی خواهد کرد و مهمتر از همه آنکه شما شانس گفت و گو در یک محیط ایمن را خواهید داشت. اگر شما ازدواج کرده اید یا فعلاً در مرحله قبل از ازدواج قرار دارید جنگیدن برای کسی که به او تعلق خاطر دارید ارزشمند خواهد بود.

چرا مصاحبه زوج درمانی اهمیت دارد؟

مصاحبه زوج درمانی
مصاحبه زوج درمانی

در جلسات مشاوره شما می توانید بدون دغدغه درباره مشکلاتی که دارید صحبت کنید و به دنبال راه چاره باشید. مشاور سوالات متعددی را از شما می پرسد تا بتواند روابط بین شما و همسرتان را ارزیابی نماید. شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که در مصاحبه زوج درمانی قرار است چه سوالاتی از شما پرسیده شود.

معمولاً زوج درمانگر به عنوان یک واسطه برای گفتگوی راحت و بدون مشکل بین شما و همسرتان عمل می کند و این کار را با سوال پرسیدن انجام خواهد داد تا شما بتوانید بهتر با هم حرف بزنید. شاید آشنایی با برخی از سوالاتی که قرار است مشاور در جلسه اول مشاوره از شما بپرسد احساس بهتری را در شما به وجود بیاورد. در بخش زیر به یک نمونه مصاحبه زوج درمانی و سوالات احتمالی که مشاور از شما می پرسد اشاره می کنیم.

نمونه مصاحبه زوج درمانی

در رابطه تان با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

این سوال ساده ترین و در عین حال مهم ترین سوالی است که مشاور از شما می پرسد و می خواهد بداند که در بطن روابط شما چه مشکلاتی وجود دارد. معمولا پاسخ دادن به این سوال برای اکثر زوجین دشوار است با این حال صداقت در حین پاسخ دادن به این سوال به نفع خود آنها است چرا که باعث می شود زوج درمانگر دید واضحی نسبت به مشکلات آنها داشته باشد.

پس فراموش نکنید که اگر می‌ خواهید به حل کردن مشکلات خود بپردازید و روابط تان را بهبود ببخشید باید همه جزئیات را توضیح بدهید و اگر یک نکته مهم را از قلم بیاندازید بخش گسترده‌ ای از صورت مسئله را رها کرده اید. در یک رابطه دو نفر حضور دارند و کاملاً مشخص است که آنها دیدگاه‌ های متفاوتی دارند به این ترتیب باید آماده شنیدن نظرات یکدیگر باشید حتی اگر با آنها مخالف هستید.

آیا می خواهید از هم جدا شوید یا دوست دارید به زندگی خود ادامه بدهید؟

زوج درمانگر با پرسیدن این سوال می خواهد مطمئن شود که همسر شما قصد جدایی دارد یا می ‌خواهد برای حفظ رابطه تان تلاش کند. اما اگر شما هنوز ازدواج نکرده اید سوال به این شکل مطرح می ‌شود که آیا قصدتان ازدواج است یا می خواهید به این رابطه خاتمه بدهید؟ هنگامی که دو نفر بخواهند رابطه خود را حفظ کنند شانس دستیابی به موفقیت را خواهند داشت.

جدایی یا ادامه زندگی
جدایی یا ادامه زندگی

شما باید اطلاعات درستی را در خصوص تمایل برای ادامه رابطه خود ارائه دهید. به خاطر داشته باشید که هیچ زوج درمانگری در هیچ جای دنیا نمی تواند به حفظ رابطه ای کمک کند که یکی از زوجین قصد جدایی را دارد. اگر شما واقعاً قصد دارید با هم به ادامه مسیر زندگی بپردازید باید همه تلاش تان را بکنید تا زندگی تان را به سمت بالندگی هدایت کنید.

آیا به یکدیگر به اعتماد دارید؟ چگونه می توانید دوباره به هم اعتماد کنید؟

احتمالاً شما هم به خوبی می ‌دانید که تعداد زیادی از رابطه ها به علت مشکلات مربوط به اعتماد به بن‌ بست رسیده و از هم پاشیده شده است. گاهی اوقات این مشکلات به علت آنکه یکی از زوجین همسرش را فریب می دهد به وجود می آید. به طور کلی فریب دادن همسر و خیانت هیچ گونه مبنای عقلانی و منطقی ندارد. در واقع اعتماد کردن دوباره به یکدیگر و بهبود روابط در چنین شرایطی دشوار است و زوج درمانگر با شما صحبت می کند تا بتواند به این نتیجه برسد که آیا امکان دارد دوباره بین شما اعتماد شکل بگیرد یا نه.

اعتماد بین زوجین
اعتماد بین زوجین

گاهی اوقات یکی از زوجین نمی تواند به هیچ عنوان به همسر خود اعتماد کند. برای ترمیم رابطه در مواردی که یک مشکل جدی به وجود آمده است زمان لازم است و به عبارتی زمان حلال مشکلات است. حتی مشکلاتی از قبیل خیانت ‌همسر قابل بخشش است به شرط آن که یکی از زوجین بتواند نقاط قوت میان خود را درک کند. تحمل کردن خیانت همسر و بخشیدن او کار بسیار دشواری است اما می توان به کمک مشاور دوباره به روزهای خوش گذشته برگشت و مثل روز اول عاشق هم شد.

نسبت به طرف مقابل خود چه نوع عشقی را احساس می کنید؟

مشخص کردن نوع عشقی که شما نسبت به طرف مقابل خود دارید یک مسئله کاملاً ضروری است زیرا در برخی مواقع زوجین نسبت به هم دلبستگی زیادی دارند اما احساس قدرتمند عشق بین آنها شکل نگرفته است. در این شرایط زوج درمانگر می ‌خواهد اطمینان حاصل کند که شما رابطه عاشقانه ای با هم دارید اما اگر عشق در روابط شما مرده باشد حرکت کردن به سمت پیشرفت کار بسیار دشواری خواهد بود.

عشق بین زوجین
عشق بین زوجین

گاهی اوقات عشقی که بین افراد وجود داشته از بین می ‌روند و دیگر مانند گذشته عاشق هم نیستند. این امر بدین معنا است که دیگر نمی توان عشق بین زن و شوهر را احیا کرد. در واقع اگر شما و همسرتان به اندازه کافی عاشق هم هستید می توان عشق را دوباره شعله ‌ور کرد و رابطه عاشقانه داشته باشید کافی است تلاش کنید و با زوج درمانگر همکاری لازم را داشته باشید.

آیا از روابط جنسی خود رضایت دارید؟

زن و شوهر باید از روابط جنسی خود رضایت کافی را داشته باشند. اگر یکی از زوجین احساس کند که رابطه جنسی آنها رضایت بخش نیست بدون شک باید به این زنگ‌ هشدار توجه کرد. یکی از مشکلات شایعی که زوجین با آن مواجه هستند ناتوانی جنسی است. این مسئله به یکی از زوجین مربوط است و به نوع رابطه جنسی آنها ارتباط ندارد و می ‌تواند به تعداد دفعات رابطه جنسی آنها مرتبط باشد.

هنگامی که یکی از زوجین از رابطه جنسی خود رضایت نداشته باشد ارتباط بین او و همسرش ضعیف می ‌شود. رابطه جنسی یک بخش مهم در روابط سالم است به همین دلیل بررسی این مسئله اهمیت زیادی دارد. اگر می خواهید که به روابط خود سر و سامان بدهید باید بتوانید در این خصوص آزادانه صحبت کنید.

آیا به داشتن آینده روشن امیدوار هستید؟

شاید به عنوان آخرین سوال زوج درمانگر از شما بپرسد که آیا نسبت به آینده خوشبین هستید یا خیر؟ اگر اهداف شما و همسرتان برای آینده یکسان باشد می توان با قاطعیت گفت که شما یک زوج خوشبخت هستید حتی اگر به صورت صددرصد روی همه مسائل توافق نداشته باشید باز هم می توانید آینده درخشانی داشته باشید.

داشتن اهداف مشترک به معنای داشتن زندگی شاد و سالم است. گاهی اوقات تلاش برای داشتن اهداف مشترک ساده نیست اما می ‌توان با گفت‌وگو درباره اهداف خود مسیر را مشخص کرد.

شما می توانید جهت ارتباط با کارشناسان مرکز به صفحه ارتباط با ما مراجعه کنید.

 

جمع آوری مطالب: لیلا عبدالملکی

لینک منبع

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *