اگر مدام با همسرتان مشاجره دارید مراجعه به زوج درمانگر را به شما توصیه میکنیم

اهمیت زوج درمانی
اهمیت زوج درمانی

از کجا بفهمیم به زوج درمانگر نیاز داریم؟

احتمالاً شما هم بارها با این جمله مواجه شده اید که خانم ها و آقایانی که مدام با هم دعوا می ‌کنند به زوج درمانگر نیاز دارند. شاید شما هم این سوال را از خود پرسیده باشید که دقیقا کار زوج درمانگر چیست و قرار است چگونه به شما کمک کند؟ اجازه بدهید در بخش زیر به توضیح این مسئله بپردازیم.

 

زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی برای خانم ها و آقایانی تعریف شده است که در دوران نامزدی قرار دارند یا ازدواج کرده اند. اغلب از زوج درمانی تحت عنوان مشاوره ازدواج یاد می شود و هدف از آن بهبود ارتباط بین زن و شوهر است. زوج درمانی به زن و شوهر کمک می کند تا بتوانند تصمیم بگیرند که آیا می توانند به زندگی خود ادامه دهند یا بهتر است از هم جدا شوند.

اهمیت زوج درمانی
اهمیت زوج درمانی

اگرچه زوج درمانی بر زن و شوهر تمرکز دارد گاهی اوقات لازم است که مشکلات زن و شوهر به صورت مجزا درمان شود. معمولاً زوج درمانگر سعی می کند در این روش درمانی طی چند جلسه به بهبود توانایی حل مسئله در زن و شوهر، ایجاد مهارت های برقراری ارتباط در آنها و شناسایی اهداف زندگی و توضیح وظایف زن و شوهر در قبال یکدیگر بپردازد.

گاهی اوقات مشکلات زن و شوهر به مسائل مالی، بیمار شدن یکی از آنها و سایر تغییرات ایجاد شده در زندگی ارتباط دارد. تعداد جلسات مورد نیاز برای کمک به زن و شوهر بر اساس شدت مشکلات آنها تعریف می شود به نحوی که برخی از آنها به چند جلسه کوتاه نیاز دارند و برخی دیگر به مشاوره بلند مدت.

 

زوج درمانگر کیست؟

زوج درمانگر به فردی گفته می شود که در زمینه مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره خانواده تخصص دارد و می تواند با استفاده از روش های کاملا تخصصی به شناسایی و حل مشکلات زوجین بپردازد و آنها را راهنمایی کند.

اگر شما هم در زندگی مشترک خود به مشکل بر خورده اید می توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما از خدمات زوج درمانی کلینیک بهره مند شوید.

 

چگونه زوج درمانی به زن و شوهرها کمک می کند؟

معمولاً زن و شوهرهایی که زیاد با هم مشاجره دارند و هر بار که نظر مخالف با همسر خود را می شنوند شروع به داد و بیداد می کنند بدون شک به کمک نفر سوم نیاز خواهند داشت. در حقیقت دعوا و مشاجره مداوم باعث می ‌شود که زن و شوهر از هم فاصله بگیرند و حتی به فکر طلاق و جدایی بیفتند.

کمک به زن و شوهر از طریق زوج درمانی
کمک به زن و شوهر از طریق زوج درمانی

اما همین جا باید مکث کرد چرا که حضور یک زوج درمانگر می ‌تواند به این خانواده کمک بسیار زیادی نماید. هنگامی که شما به زوج درمانگر مراجعه می کنید یاد می گیرید که هر دوی شما در خصوص نحوه برقراری ارتباط با یکدیگر و در زمینه حل مسئله به کمک نیاز دارید. شما متوجه می شود که دقیقاً در حال انجام همان کاری هستید که همسرتان انجام داده است و این یکی از مزایای عالی زوج درمانی است.

متاسفانه اکثر زن و شوهرها در این مرحله هیچ کاری انجام نمی دهند و مشکل آنها به تدریج آنقدر عمیق می ‌شود که باعث جدایی و طلاق آنها خواهد شد. حالا که متوجه شدید همان رفتاری را تقلید می کنید که همسرتان انجام می دهد سعی کنید به تغییر رفتار خود بپردازید.

شما می توانید با استفاده از روش های برقراری ارتباط که با احترام متقابل و استراتژی حل مسئله همراه است به تدریج به بهبود روابط خود کمک کنید. با گذر زمان شما متوجه می شوید که حتی نمی توانید تصور کنید به رابطه خود پایان دهید.

 

چرا مراجعه به زوج درمانگر ضروری است؟

تصمیم ‌گیری برای مراجعه به زوج درمانگر یک گام بزرگ تلقی می شود یعنی شما می خواهید اعتراف کنید که یک قسمت از رابطه شما دچار مشکل شده است و معمولاً اعتراف به داشتن مشکل برای زن و شوهر که کار دشواری است. ممکن است در ابتدا هیچ تصوری درباره زوج‌ درمانی نداشته باشید و کمی دچار سردرگمی می ‌شوید.

ضرورت مراجعه به زوج درمانگر
ضرورت مراجعه به زوج درمانگر

جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد کافی است به یک مرکز معتبر مراجعه نمایید تا بتوانید به کمک متخصص به حل مشکلات زناشویی خود بپردازید. برای آنکه بتوانید اهمیت زوج درمانی را خوب درک کنید در بخش زیر به توضیح برخی از مشکلات بین زن و شوهر می پردازیم. زن و شوهر می توانند برای رفع این گروه از مشکلات خود از مشاور کمک بگیرند.

 

اعتماد بین زن و شوهر از بین رفته است

یکی از رایج ترین دلایل نیاز به مشاوره این است که اعتماد بین زن و شوهر وجود ندارد. گاهی اوقات از بین رفتن اعتماد به مسئله خیانت جنسی، گاهی اوقات خیانت عاطفی و حتی خیانت مالی و پنهان کاری ارتباط دارد. در هر حالت ایجاد اعتماد بین زن و شوهر پس از خیانت از طریق مشاوره زوج درمانی میسر خواهد بود زیرا مشاور با تکنیک های خاصی آشنایی دارد و می تواند به زن و شوهر کمک کند دوباره به یکدیگر اعتماد کنند.

 

همسران مدام دعوا دارند

آیا شما هم متوجه شده اید که زندگی تان به میدان جنگ تبدیل شده است؟ و آرامش سابق را ندارد؟ شاید بحث های شما در طول روز خیلی جدی نباشند اما همین مسئله کوچک می تواند روی هم تلنبار شده و زمینه بروز مشکلات کاملاً جدی را فراهم کند. گاهی اوقات نیز بحث بین زن و شوهر عمیق تر و ریشه دار شده است که آنها را دچار مشکلات متعددی نموده، که در هر حالت مراجعه به مشاور برای ریشه یابی این مشکلات و حل و فصل آنها کاملاً ضروری است.

 

ارتباط بین زن و شوهر ضعیف شده است

گاهی اوقات زن و شوهر مشکلات خیلی زیادی ندارند اما کج ‌فهمی یا انکار شدن عامل بروز مشکلات بین آنها است. یکی از مزایای عالی زوج درمانی بهبود مهارت ارتباط با یکدیگر است. یک مشاور با تجربه شما را مجهز به سلاح هایی می ‌نماید که کمک می ‌کند بتوانید با همسرتان ارتباط برقرار کنید، صحبت های او را بشنوید و هر روز یکدیگر را بهتر درک کنید.

علل مشکلات بین زن و شوهر
علل مشکلات بین زن و شوهر

گاهی اوقات زوج درمانی هم برای حل مشکلات و هم شناسایی آنها بسیار مفید است، به عبارتی چیزی در پویایی زندگی شما تغییر کرده است اما واقعاً نمی توانید به توصیف این مسئله بپردازید. یا مانند گذشته با همسر خود احساس راحتی نمی کنید. اینها علائم اولیه و هشدار دهنده ای هستند که نشان می دهند زندگی شما و ارتباط با همسرتان در حال تبدیل شدن به یک ارتباط ناکارآمد و ناسالم است و شما واقعا نیاز به کمک دارید.

زیبایی اتاق مشاوره آن جایی خود را نشان می دهد که زن و شوهر می توانند به راحتی به صحبت کنند چرا که یک مشاور باتجربه در آنجا حضور دارد که می ‌تواند به زن و شوهر کمک کند با غلبه بر ترس خود به توضیح مشکلات شان بپردازند.

 

صمیمیت عاطفی بین زن و شوهر از بین رفته است

شاید شما تصور کنید که شکایت داشتن زن و شوهر در خصوص از بین رفتن صمیمیت عاطفی بین آنها یک مسئله پیش پا افتاده است، اما واقعیت این است که همه ما در همه مراحل زندگی دوست داریم رفتار عاشقانه با همسر خود داشته باشیم و همین عشق را از او دریافت کنیم.

البته نمی ‌توان روی این مسئله برچسب کلیشه ای بودن زد. هنگامی که صمیمیت بین زن و شوهر از بین می رود جسم ها فقط در کنار هم زندگی می ‌کند و عملاً هیچ رابطه ای بین آنها وجود ندارد. گاهی اوقات عدم صمیمیت بین زن و شوهر به مشکلات زندگی روزمره و مسئله اولویت دهی بر می گردد یعنی به جای آن که خانواده اولویت اول زن و شوهر باشد به مسائل جانبی پرداخته ‌اند.

 

رابطه جنسی فراموش شده است

مشکلات جنسی یکی از علائم و علل روابط زن و شوهر است و یکی از شکایات اصلی آنها محسوب می شود. گاهی اوقات این تغییر کاملاً مشخص و مایوس کننده است و این مسئله تا جایی پیشرفت می ‌کند که عملا رابطه جنسی به فراموشی سپرده می ‌شود. نارضایتی در روابط جنسی زمینه بروز مشکلات بعدی را فراهم می کند. اگر شما در زمینه روابط جنسی خود دچار مشکل شده اید بهتر است هر چه زودتر نسبت به حل و فصل آن اقدام کنید.

جمع

آوری مطالب: لیلا عبدالملکی

لینک منبع اول

لینک منبع دوم

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *