بهترین روش برای حل اختلاف زوجین|مرکز مشاوره اختلافات زناشویی

حل اختلاف بین زوجین

چگونه می توان مشکلات بین زوجین را حل کرد؟

تقریبا می توان گفت که همه روابط ما با مشکلات خاص خود همراه هستند و گاهی اوقات به بگو مگو ختم می شوند و در صورتی که به طور صحیح مدیریت نشوند فاجعه به دنبال خواهد داشت. زوج درمانی یک راه حل برای حل اختلاف بین زوجین است و یک روش عالی برای همه افراد به ویژه آن دسته از زن و شوهرهایی است که می خواهند با طلاق به مشکلات خود پایان دهند. در

تحقیقی که محققان در خصوص حل اختلاف بین زوجین از طریق زوج درمانی انجام داده ‌اند متوجه شده اند که ارتباط مستقیمی بین زوج درمانی و طلاق زوجین وجود دارد. وجود یک زوج درمانگر با تجربه می تواند به زن و شوهر کمک کند مسیر زندگی خود را از میدان جنگ به سوی آرامش هدایت کنند.

همه زن و شوهرها با هم مشاجره دارند و بدون شک هیچ رابطه رویایی و بدون بحث و گفت و گو وجود ندارد. اما مهم نحوه مدیریت کردن مشاجره و تلاش برای کنترل کردن آن است. اگر مایل هستید با روش های حل اختلاف بین زوجین آشنا شوید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بحث و گفتگوی خود را به آرامی شروع کنید

حل اختلاف بین زوجین
حل اختلاف بین زوجین

به خاطر داشته باشید که شروع گفت و گو با این ذهنیت که بدون شک شما پیروز میدان خواهید بود یک باور اشتباه است. اگر نمی خواهید که همسر شما در مقابل آنچه که می ‌گویید جبهه بگیرد از شروع کردن گفتگو با عباراتی که باعث عصبانیت و یا جبهه گرفتن او می شود به شدت خودداری کنید.

شاید فکر می کنید که خب این یک نکته بسیار ساده است اما همه ما از این نکته ریز غافل هستیم. با کمال تاسف باید خدمت شما عرض کنیم که خانم ‌ها بیشتر از آقایان چنین کاری را انجام می دهند. به عنوان خانمی که خواننده این مقاله است ناراحت نباشید چرا که قصد داریم به بررسی اشتباهات آقایان نیز بپردازیم.

 

به جای همسرتان، بر روی مشکلات تان تمرکز کنید

طبق تحقیقی که توسط فیلیپ و کارولین کوان انجام شده است در ۸۰ درصد از موارد خانم ها زمینه بروز مشاجره را فراهم می کند. از سوی دیگر این یافته ها نشان داده است که اگر شروع مشاجره با حمله کلامی به طرف مقابل همراه نباشد به ندرت باعث می شود طرف مقابل جبهه بگیرد.

مسئله مهمی که در این حالت مطرح می شود به موضوع شکایت کردن و انتقاد کردن بر می گردد. شکایت کردن زمانی رخ می ‌دهد که شما درباره یک مسئله یا رفتار خاص که باعث ناراحتی تان شده است گلایه می کنید اما انتقاد کردن به وضعیتی گفته می شود که شما مشکل تان را به عنوان یک ایراد در همسر خود مطرح مینماید.

هنگامی که به همسر خود می ‌گویید ‘درستت می کنم’ در واقع او را به یک فرد پر ایراد تبدیل کرده اید. زن و شوهرهایی که از روابط خود رضایت ندارند، احساس می کنند وظیفه دارند همسرشان را به فرد بهتری تبدیل کنند. از مطرح کردن مشکلات خود به شیوه انتقادی خودداری کنید چرا که طرف مقابل احساس قربانی بودن خواهد کرد. سعی کنید همیشه منطقی باشید حتی هنگامی که می ‌دانید همسرتان خطاکار است و کاملا حق با شماست.

 

آرامش خود را حفظ کنید

حفظ آرامش در هنگام مشاجره کار بسیار دشواری است اما اگر بتوانید آرامش خود را حفظ کنید بزرگترین لطف را در حق زندگی تان کرده اید و نشان می ‌دهید که قصد دارید زندگی مشترک تان را نجات بدهید. البته این مسئله را به خاطر داشته باشید که بستن دهان و تظاهر به خونسردی اصلا به معنای حفظ آرامش نیست.

حفظ آرامش در هنگام مشاجره
حفظ آرامش در هنگام مشاجره

هنگامی که شما آرامش تان را از دست می دهید ضربان قلب تان بالا می رود و بدن تان شروع به تولید کورتیزون و آدرنالین بسیار زیادی می کند و این موارد با عواقب منفی متعددی همراه هستند که نمی توانید آنها را کنترل نمایید. در این شرایط شما برای گوش دادن به همسرتان، همدردی کردن با او و حل مسئله به مشکل بر می خورید و این یک معضل بزرگ برای آقایان است.

هنگامی که آقایان در یک موقعیت عاطفی قرار می ‌گیرند در مقایسه با خانم ها به سرعت کاسه صبرشان لبریز می شوند و مدت زیادی طول می کشد تا آرامش خود را به دست بیاورند. در صورتی که در مشاجره آرامش خود را از دست داد بهتر است ۲۰ دقیقه از آن فضا فاصله بگیرید تا وقتی که دوباره آرام شدید بتوانید با همسرتان در خصوص مشکل پیش آمده صحبت کنید.

 

مثبت فکر کنید

مفهوم این جمله کاملا واضح است و داده‌ های مثبتی برای آن در خصوص نقشی که در حل اختلاف بین زوجین دارد ارائه شده است. حتی در میانه مشاجره، زوج های موفق از نکات و جملات مثبت از قبیل ‘آها این نکته خوبیه’ یا ‘درباره این جریانی که اذیتت می کنه بیشتر صحبت کن’ استفاده می ‌کنند و بر بگو مگوهای خود تسلط دارند. پس حواس تان باشد که در هنگام مشاجره از گفتن جملاتی مانند ‘تو خیلی خودخواهی’، ‘این خیلی احمقانه است’ یا ‘دوست دارم بزنم داغونت کنم’ به شدت خودداری کنید.

دقت در انتخاب واژه ها
دقت در انتخاب واژه ها

البته گاهی اوقات منفی بودن بعد نیست و حتی می ‌توان گفت که ضروری است اما هنگامی که توازن بین جملات مثبت و منفی بر هم می ‌خورد شاهد هجوم زن و شوهرها به دادگاه خانواده خواهیم بود. خانم خانه جیغ می ‌زند و آقا بلندتر فریاد می ‌زند صدای آنها تا جایی بالا می ‌رود که شیشه ‌ها شروع به لرزیدن می کند و همسایه ها عاصی می شوند.

اگر دعواهای شما هم اینگونه است پیشنهاد ما به شما زوج درمانی و مراجعه به زوج درمانگر است. وقتی متوجه شدید اوضاع وخیم شده است سعی کنید از روحیه شوخ طبعی خود استفاده کنید. تعریف کردن یک جوک بدون شک در حین مشاجره ایده خوبی نیست اما تلاش برای عوض کردن حال و هوای همسرتان می تواند در کاهش شدت بگو مگوهای شما موثر باشد.

 

احساسات همسرتان را انکار نکنید

هرگز احساسات همسر خود را در حین مشاجره دست کم نگیرید و آنها را انکار نکنید در عوض تلاش کنید آنها را بشنوید. منظور ما این نیست که شما فقط در هنگام حرف زدن همسرتان فقط سر خود را تکان بدهید تا او حرف ‌هایش تمام شود بلکه منظور ما این است که به او توجه کنید و به هر چیزی که می گوید اهمیت بدهید.

توجه کردن به احساسات یکدیگر در هنگام مشاجره
توجه کردن به احساسات یکدیگر در هنگام مشاجره

معمولاً آقایان توجهی به احساسات خانم ها ندارند و این مسئله باعث مرگ رابطه آنها می شود. هنگامی که خانم ها شروع به شکایت کردن یا گله کردن می نمایند معمولاً آقایان توجهی به احساسات آنها نمی ‌کنند و حالت تهاجمی به خود می ‌گیرند. بهترین روش برای حل اختلاف بین زوجین این است که شما به یکدیگر گوش بدهید و نشان بدهید که در حال گوش دادن هستید.

در مشاجره بین زن و شوهر هیچ کس برنده نیست پس با احتیاط بازی کنید

تقریبا ۷۰ درصد از مشاجره های بین زن و شوهرها برنده ای ندارد. هیچکس کامل نیست و شما باید همسرتان را آنگونه که هست قبول کنید. هنگامی که شما فردی را به عنوان همسر وارد زندگی تان می کنید قطعاً گاهی اوقات دچار چالش خواهید شد و خود شما هم در بروز این چالش نقش خواهید داشت.

درباره مشکلات تان با هم صحبت کنید اما انتظار نداشته باشید که گفت و گوی شما با رضایت دو طرف به پایان برسد. باید هنر گفتگو کردن را بلد باشید، انتقاد پذیر باشید و نسبت به همسر خود جبهه نگیرید.

جمع آوری مطالب: لیلا عبدالملکی

لینک منبع

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *