نقش مشاوره قبل از ازدواج | زوجین حتما پیش از ازدواج این مقاله را بخوانند

نقش مشاوره قبل از ازدواج
نقش مشاوره قبل از ازدواج

نقش مشاوره قبل از ازدواج

نقش مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج شکلی از درمان ها و مشاوره هایی است که به زوجین کمک می کند تا قبل از ازدواج، برای این رویداد مهم آماده تر بشوند. این مشاوره نقش حیاتی در آماده سازی پیش از ازدواج ایفا می کند. هدف مشاوره قبل از ازدواج هم کمک به زوجین برای داشتن رابطه ای سالم و قوی است که نتیجتا به آنها اجازه خواهد داد تا در آینده زندگی مشترک با ثبات و راضی کننده ای در کنار هم داشته باشند.

نقش مشاوره قبل از ازدواج
نقش مشاوره قبل از ازدواج

چرا باید به مشاوره قبل از ازدواج رفت؟

مشاوره قبل از ازدواج به وجود آمده تا به زوج ها کمک کند قبل از ازدواج کردن رابطه شان را بهتر کنند. طی این مشاوره به زوجین توصیه می شود تا در مورد موارد و مسائل متعددی باهم صحبت کنند. مواردی که عبارتند از :
• صمیمیت، عاطفه و رابطه جنسی
• مهارت های ارتباطی
• مدیریت مالی و پولی
• انتظارات، ارزش ها و باورها
• مسائل مربوط به داشتن بچه و الگوی پدر یا مادر بودن
• توانایی تصمیم گیری و حل مشکل
• کنار آمدن با عصبانیت و کنترل احساسات
• نقش های هر کس در زندگی زناشویی

نقش مشاوره قبل از ازدواج
نقش مشاوره قبل از ازدواج

مراجعه کردن به یک مشاور قبل از ازدواج راهی فوق العاده برای زوج ها جهت افزایش توانایی ها و مهارت های ارتباطی، در کنار ایجاد توقعات و اتظارات واقعی از یکدیگر است. مشاوره قبل از ازدواج همچنین راهی بسیار خوب برای بهبود توانایی های حل مشکل در هر کدام از زوجین است.
اهمییت زیادی دارد که این واقعیت را فراموش نکنید، که هرکدام از زوجین باورها، عقیده ها، ارزش ها و گذشته ی شخصی خاص خودش را وارد یک رابطه ی دو نفره می کند. به همین خاطر ممکن است این عقاید و نظرات شخصی با عقاید و نظرات طرف مقابل همخوانی نداشته باشند. در اغلب موارد مردم ازدواج می کنند چون باور دارند که ازدواج نیازهای احساسی، مالی، اجتماعی و جنسی شان را برطرف می کند- که در بیشتر موارد هم چنین ازدواج هایی آگونه که انتظار می رفت پیش نمی روند.
هنگامی که پیش از ازدواج در مورد انتظارات متقابل و تفاوت های بین دو طرف صحبت شود، آن زوج می توانند راه هایی برای درک و فهم طرف مقابل در کنار حمایت کردن از همدیگر بعد از ازدواج پیدا کنند. از همین رو مداخلات اولیه پیش از ازدواج بسیار مهم هستند چراکه خطر وقوع طلاق در اوایل ازدواج بسیار بیشتر است.

مزایای مشاوره قبل از ازدواج

در زیر به صورت تیتر وار به برخی از مزایایی که می توانند از مشاوره قبل از ازدواج حاصل شوند اشاره خواهیم کرد:

نقش مشاوره قبل از ازدواج
نقش مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج به شما دید می دهد. بیایید با حقایق رو به رو شویم. زمانی که دو نفر عاشق هم می شوند معمولا از چیز هایی که در زندگی بعد از ازدواج با آنها رو به می شوند غفلت می ورزند. مثلا ایراد های طرف مقابل را نمی بینند یا به سادگی از آنها می گذرند. مشاوره قبل از ازدواج می تواند نوری بر این مسائل بتاباند و به زوجین کمک کند این مشکلات را پیش آنکه بخواهند در زندگی زناشویی غافلگیرشان کنند، حل نمایند.
از کمک های یک راهنمای متخصص بهره مند خواهید شد. مشاوره قبل از ازدواج توسط یک مشاور ازدواج متخصص و با هوش انجام می شود که تمرین های بسیاری در این زمینه کرده و توانایی لازم را به دست آورده تا بتواند به شما دیدی بی غرض نسبت به رابطه تان اعطا کند تا بتوانید رابطه طولانی تر و سالم تری داشته باشید.
توانایی های ارتباطیتان را تقویت می کنید. یک ارتباط خوب بخشی اساسی از یک رابطه سالم بین دو نفر است. بدون داشتن ارتباط مناسب، هیچ چیزی وجود ندارد که بتواند یک رابطه را نگه دارد و به کارکرد صحیح آن کمک کند. مشاوره راهی عالی برای کمک به زوجین برای تقویت مهارت های ارتباطیشان است.
انتظارات واقعی بنا می کنید. انتظاراتی که در یک ازدواج وجود دارند می توانند در زیمنه های بسیار مختلفی باشند. از رابطه ی عاطفی و جنسی گرفته تا تقسیم وظایف کارهای خانه. صحبت کردن در مورد انتظارات با درک و احترام در کنار انعطاف پذیر بودن، رفتاری است که منجر به کار تیمی و حل مشکلات آینده می شود. این کار تیمی و مشترک دلخوری و ناراحتی دررابطه را کاهش می دهد و منجر به وجود آمدن آرامش در فضای خانه می گردد.
در مورد برنامه ریزی های مالی راهنمایی می گیرید. یکی از اصلی ترین دلایلی که ازدواج ها می توانند خراب شوند مسائل مالی و پولی است. بسیاری از زوج های جوان هیچ ایده ای ندارند که چگونه می شود باهم مسائل مالی را به عنوان یک زوج مدیریت کرد. مشاوره قبل از ازدواج به زوجین کمک می کند تا معنی واقعی پولی که هر نفر دارد را بفهمند و به آنها کمک می کند حتی پیش از وقوع مشکلات در زندگی مشترک آینده، مهارت های لازم برای مدیریت منابع مالی خانواده را یاد بگیرند.

نقش مشاوره قبل از ازدواج
نقش مشاوره قبل از ازدواج

متوجه عوامل برانگیزاننده ی احساسی طرف مقابل می شوید. شناسایی عواملی که از نظر احساسی طرف مقابلتان را بر می انگیزد و فهمیدن چیزهایی که همسرتان به آنها حساس است، گامی مهم برای پرهیز و کنترل برانگیزاننده های احساسی است. با مشاوره قبل از ازدواج زوج ها می توانند عوامل استرس زای طرف مقابل را کشف کنند و یاد بگیرند که در این مواقع چگونه از همسر خود حمایت های لازم را به عمل بیاورند.
مشاجرات بالقوه را شناسایی می کنید. هیچ دو نفری نیستند که به یک چیز واحد باور داشته باشند یا ایده های مشابهی در مورد زندگی داشته باشند. بسیار مهم است که پیش از ازدواج و رخ دادن آنها در زندگی مشترک، مشاجره های و دعواهایی که ممکن است پیش بیایند را شناسایی کنید. این روند شناسایی می تواند طی جلسات مشاوره قبل از ازدواج انجام پذیرد تا ثبات زندگی مشترک آینده را تضمین کند.
دید مشترک پیدا خواهید کرد. برای داشتن یک رابطه زناشویی موفق بعد از ازدواج باید یک دید شخصی و یک دید مشترک داشته باشید تا هم شما و هم همسرتان بتوانید حرف هایتان را بزنید و درفضایی ایمن خودتان را خالی کند. دید داشتن یک مسئله ی آگاهانه و عامدانه است که به شما کمک می کند در کنار هم با مسائل رو به رو شوید و مشکلات را حل کنید.داشتن دید مشترک همچنین به زوج ها یک جور نقشه راه می دهد تا به آنها کمک کند در آینده بتوانند بفهمند که آیا دارند در مسیر درست گام بر می دارند یا خیر.

هر زوجی برای شروع زندگی مشترک خود نیازمند مشاوره و راهنمایی هستند. مشاوران و روانشناسان ماهر ما با افتخار شما را در این پروسه همراهی می کنند. شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ نوبت به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

نقش مشاوره قبل از ازدواج
نقش مشاوره قبل از ازدواج

مترجم و محقق : ندا ناصری
منبع مقاله

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *