تکنیک های زوج درمانی گاتمن|وقتی زن و شوهر مدام دعوا می کنند چه باید کرد؟

بهبود روابط زوجین با تکنیک های زوج درمانی گاتمن
بهبود روابط زوجین با تکنیک های زوج درمانی گاتمن

تکنیک های زوج درمانی گاتمن

تکنیک های زوج درمانی گاتمن، تکنیک‌ هایی برای زوج درمانی است و شامل ارزیابی روابط زن و شوهر و استفاده از مداخلات تحقیق محور است. تکنیک های زوج درمانی گاتمن توسط دکتر جان گاتمن و دکتر جولی شوارتز گاتمن در سال های ۱۹۸۰ ارائه شد.

این تکنیک ها یک نوع زوج درمانی شواهد محور است که هدف از کاربرد آنها کمک به زوجین است تا بتوانند شناخت و آگاهی بهتر، حس دلسوزی و ارتباط قوی تری نسبت به یکدیگر به دست بیاورند تا در نهایت صمیمیت آنها نسبت به یکدیگر بیشتر شود.

بهبود روابط زوجین با تکنیک های گاتمن

بهبود روابط زوجین با تکنیک های زوج درمانی گاتمن
بهبود روابط زوجین با تکنیک های زوج درمانی گاتمن

این روش درمانی با تلفیق تمرینات مخصوص زوجین و مداخلات درمانی به زن و شوهرها کمک می ‌کند به شناسایی و بررسی موانع طبیعی بپردازند که باعث شده آنها نتوانند ارتباط موثر و خوبی را با هم برقرار کنند. زن و شوهرهایی که وارد تکنیک های زوج درمانی گاتمن می شوند ابتدا یک فرآیند ارزیابی کننده در آن ها انجام می شود که بعدا چارچوب و مراحل درمانی در مورد آنها صورت خواهد گرفت جلسه اول به شرح زیر خواهد بود:

  • در جلسه اول، زوج درمانگر به صورت مجزا با هر یک از زوجین صحبت می کند و از آنها می خواهد به پر کردن پرسشنامه هایی که در اختیار آنها قرار گرفته است بپردازند سپس فیدبک بگیرند.
  • زوج درمانگر و زوجین در خصوص تعداد جلسات مورد نیاز و زمان هر جلسه با هم صحبت می کنند.
  • مداخلات درمانی با هدف کمک به زوجین برای تقویت ارتباطات خود در سه حوزه اصلی طراحی شده است. این حوزه ها عبارتند از حوزه دوستی، کنترل دعوا و ایجاد معانی مشترک. زن و شوهر یاد می ‌گیرند که تعارضات منفی خود را با تعاملات مثبت عوض کنند تا ناراحتی هایی که در گذشته پیش آمده است و باعث شکاف در رابطه آنها شده ترمیم گردد.
  • هدف از انجام این مداخلات، بهبود صمیمیت میان زن و شوهر، ایجاد ارتباط قوی عاطفی بین آنها و به وجود آوردن تغییراتی است که به بهبود اهداف مشترک زن و شوهر کمک می کند.

 

اصول و اهداف تکنیک های زوج درمانی گاتمن

هدف از کاربرد تکنیک های زوج درمانی گاتمن کاهش تعارضات کلامی میان زن و شوهر، افزایش میزان صمیمیت، افزایش احترام و محبت میان آنها است تا موانع بین آنها برداشته شود و حس دوست داشتن بین شان تقویت گردد. دکتر گاتمن ۹ بخش را برای روابط سالم تعریف کرده است که این اصول نه گانه به شرح زیر می باشند:

  • طراحی نقشه عشق ورزیدن
  • بیان علاقه و تحسین کردن همسر
  • قرار گرفتن در کنار هم به جای دوری کردن از یکدیگر
  • داشتن دیدگاه مثبت نسبت به یکدیگر و تصور کردن همسر به عنوان دوست
  • کنترل تعارضات و بگو مگوها
  • تلاش برای به حقیقت پیوستن آرزوها
  • اعتماد کردن به یکدیگر
  • تعهد داشتن نسبت به هم
  • به وجود آوردن مفاهیم و معانی مشترک

 

چه افرادی می توانند از تکنیک های زوج درمانی گاتمن بهره بگیرند؟

همسران شاد
همسران شاد

دکتر گاتمن در کتاب ‘هفت اصل برای ازدواج موفق’ نوشته است: ‘شاید شما تصور کنید که موقعیت ویژه و خاصی دارید اما ما به این نتیجه رسیده ایم که مشکلات و تعارضات زندگی مشترک در دو مقوله قرار می گیرند: یا می توان آنها را حل کرد یا آن که تا ابد به بخشی از زندگی مشترک شما خواهند چسبید.’

تکنیک های زوج درمانی گاتمن با هدف حمایت از تمامی زوجین در سراسر جهان با هر قومیت، ملیت و نژاد، فرهنگ و گرایشات جنسی طراحی شده است. تحقیقات نشان داده است که این تکنیک ها برای بهبود روابط افراد هم جنس هم موثر است. می توان از این تکنیک ها برای حل و فصل برخی از مشکلات که به شرح زیر می باشند استفاده کرد:

  • بحث و جدل و بگو مگوهای مکرر
  • ضعف ارتباط فاصله عاطفی بین زوجینی که مرز جدایی هستند.
  • برخی از مشکلات خاص از قبیل خیانت
  • فرزند پروری
  • مشکلات جنسی و مشکلات مالی

طبق اظهارات موسسه گاتمن اگر شما دارای سطوح طبیعی از تعارضات هستید می توانید از اصول زوج درمانی گاتمن بهره بگیرید تا به تقویت روابط خود بپردازید و ازدواج موفقی داشته باشید تا بتوانید در آینده با مشکلاتی که در مسیرتان قرار می گیرند مواجه شوید و آنها را حل و فصل کنید.

 

چگونه روش گاتمن باعث تغییر کردن می شود؟

تکنیک های زوج درمانی گاتمن با تشویق زن و شوهر برای جلوگیری از مشاجره کلامی و کنار زدن موانعی که از بیان احساسات جلوگیری می کند به تلاش برای ایجاد یک فضای مثبت و شناخت بهتر از یکدیگر و احترام نسبت به هم و افزایش میزان صمیمیت کمک می ‌کند تا تغییرات مثبتی داشته باشند.

بهبود روابط زن و شوهر با تکنیک های گاتمن
بهبود روابط زن و شوهر با تکنیک های گاتمن

در این روش از زوجین خواسته می شود به بررسی موضوعات مختلفی بپردازند و مسائلی که در آنها اتفاق نظر ندارند را شناسایی کنند تا اصول ارتباطات سالم را یاد بگیرند. پس از آن که زن و شوهر توانستند اطلاعات لازم را در خصوص پویایی رابطه به دست بیاورند به تمرین کردن مهارت های ارتباطی سالم و مثبت می پردازند و به سلاح ‌هایی مجهز می شوند که می تواند برای حفظ ارتباط درست با یکدیگر از آنها استفاده کنند.

 

زوج درمانی گاتمن

در زوج درمانی با اصول گاتمن از تکنیک های درمانی کلاسیک و داده های حاصل از تحقیقات علمی استفاده می شود. زوجین با انجام دادن و یادگیری مهارت های مثبت می توانند بهتر یکدیگر را درک کنند. آنها یاد می ‌گیرند که چگونه از بگو مگو اجتناب کنند و به ایجاد یک رابطه مثبت بپردازند.

در این جلسات زن و شوهر پیشرفت می ‌کنند و ارتباطات خود را بهبود می بخشند و به تدریج با بهبود مهارت های برقراری ارتباط در آنها تعداد جلسات مورد نیاز نیز کاهش پیدا می کند. با پایان جلسات مشاوره، نزدیکی عاطفی و صمیمیت بین زن و شوهر تقویت می شود. ممکن است زوج درمانگر از زن و شوهر بخواهد بعد از ۶ ماه دوباره به مطب او مراجعه کنند تا اطمینان حاصل کند دوباره به سراغ رفتارهای منفی گذشته خود نرفته اند.

 

همین حالا به زوج درمانگر مراجعه کنید

مراجعه به زوج درمانگر
مراجعه به زوج درمانگر

اگر زندگی مشترک شما دستخوش چالش ‌های زیادی شده است و با توجه به مشکلات متعددی که دارید هنوز به سراغ زوج درمانگر نرفته اید بهتر است هر چه زودتر دست به کار شوید. واقعیت این است که زوج درمانی یک روش ثابت شده و موثر برای کمک به زوجین در نظر گرفته می شود.

زوج درمانی به زن و شوهر ها کمک می کند به حل مشکلات خود بپردازند و بتوانند یکدیگر را بهتر درک کنند تا رضایت آنها از ازدواج افزایش پیدا کند. زوج درمانی بر اساس تکنیک های گاتمن به شما کمک می کند مهارت های مورد نیازتان را یاد بگیرید و به مدیریت روابط خود با همسرتان بپردازید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تعیین وقت از مشاورین توانمند ما در زمینه زوج درمانی می توانید به صفحه ارتباط با ما مراجعه کنید.

جمع آوری مطالب: لیلا عبدالملکی

لینک منبع اول

لینک منبع دوم

 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *