سوالات مشاوره خانواده| سوال و جواب مشاور خانواده

بالندگی خانواده با مشاوره
بالندگی خانواده با مشاوره

سوالات مشاوره خانواده

زندگی همه ما در کانون خانواده شروع می ‌شود و خانواده در برخی موارد شامل فرزندی است که به سرپرستی گرفته شده اما گاهی اوقات متشکل از خود پدر و مادر و فرزندان آن‌ها است. خانواده تاثیرات زیادی بر همه جنبه ‌های زندگی ما دارد و این اثرگذاری از لحظه تولد تا زمان مرگ ادامه پیدا می کند. گاهی اوقات خانواده در مسیر شکوفایی به مشکل بر می ‌خورد و به مشاور خانواده نیاز پیدا خواهد کرد.

امروزه برخلاف گذشته همه افراد با اهمیت مشاوره خانواده آشنایی دارند و بر رفع و رجوع مشکلات خود از مشاور خانواده کمک می گیرند. در این مقاله به بررسی مشاوره خانواده و سوالات مشاوره خانواده که توسط مشاور پرسیده می شود خواهیم پرداخت.

خانواده درمانی یا مشاوره خانواده چیست؟

خانواده درمانی یا مشاوره خانواده یک نوع روش درمانی است که با هدف برطرف کردن مشکلاتی که بر سلامت و عملکرد خانواده تاثیر گذاشته طراحی شده است. می توان به کمک این روش در دوره های مختلف زندگی به خانواده ها کمک کرد. همان طور که دکتر مایکل هرکوو توضیح می دهد ‘خانواده درمانی مشکلات فردی در یک واحد بزرگتر که همان خانواده است را مورد بررسی قرار می ‌دهد.’

او عقیده دارد که نمی توان مشکلات افراد را بدون درک پویایی گروه خانواده بررسی و حل کرد. به عبارتی نوع عملکرد خانواده بر نحوه شکل ‌گیری مشکلات اعضای خانواده تاثیر می ‌گذارد و آنها را به سمت مشکل یا پیشرفت سوق می دهد. در خانواده درمانی از تکنیک ها و تمرینات شناخت درمانی، رفتار درمانی، درمان فردی و سایر روش های درمانی استفاده می شود.

بالندگی خانواده با مشاوره
بالندگی خانواده با مشاوره

در این روش نیز مانند سایر روش های موجود انتخاب تکنیک های درمانی به نوع مشکلات فردی و اعضای خانواده او بستگی دارد. مشکلات رفتاری یا عاطفی کودکان یکی از دلایل بسیار شایع برای مراجعه به مشاور خانواده است زیرا باید این مشکلات به طور کامل بررسی شوند و علت بروز آنها مشخص گردد.

بهتر است بدانید که در مشاوره خانواده یا خانواده درمانی منظور از خانواده فقط افرادی نیست که شما با آنها نسبت خونی دارید بلکه می تواند شامل همه افرادی باشد که در زندگی شما به مدت طولانی نقش حامی را ایفا کرده ‌اند.

روش های مختلف خانواده درمانی

برای درمان و بررسی مشکلات خانواده از روش های متعددی استفاده می شود که رایج ترین آنها به شرح زیر می باشد:

  • خانواده درمانی به روش بوئن برای شرایطی مناسب است که افراد نمی ‌توانند یا نمی ‌خواهند به حل و فصل مشکلات سایر اعضای خانواده و برنامه درمان بپردازند. این روش بر مبنای دو مفهوم اصلی قرار دارد که عبارتند از: یادگیری برای کاهش واکنش عاطفی در روابط خانوادگی و میل طبیعی برای صحبت کردن با نفر سوم.
  • درمان ساختاری بر تنظیم کردن و تقویت سیستم خانواده و برای اطمینان از تحت کنترل بودن پدر و مادر و پیروی کردن کودکان و بزرگسالان از محدودیت‌ های مناسب تمرکز دارد. درمانگر در این روش درمانی برای مشاهده، یادگیری و بهبود توانایی خود برای کمک به خانواده و بهبود ارتباطات آنها به خانواده مورد نظر ملحق می شود.
روش های مختلف خانواده درمانی
روش های مختلف خانواده درمانی
  • منظور از الگوی سیستمیک یک روش درمانی است که بر روی روابط ناخودآگاه و معنای موجود در رفتارهای اعضای خانواده تمرکز دارد. مشاور در این روش به اعضای خانواده کمک می ‌کند وارد عمق مشکلات و مسائل خود شوند.
  • درمان استراتژیک در مقایسه با سایر روش های درمانی خلاصه تر است و به ‌طور مستقیم عمل می کند یعنی مشاور برای اعضای خانواده تکلیف تعیین می کند و نحوه تعامل آنها و تصمیم ‌گیری شان را بررسی و ارزیابی می کند. در این روش مشاور در جایگاه قدرت قرار می گیرد و به افراد خانواده کمک می کند ارتباط بهتری با یکدیگر داشته باشند.

مشاوره خانواده در چه زمینه هایی می تواند کمک کننده باشد؟

همان طور که در قسمت‌ های بالا اشاره کردیم ممکن است لازم باشد مشاور در خانواده نقش های مختلفی را برعهده داشته باشد به همین دلیل باید بتواند از هر لحاظ برای کمک به خانواده ها آماده باشد. به عبارتی مشاور و درمانگر در آنچه که از درمان به دست می ‌آید نقش دارند. اگرچه مشاوران و درمانگران از روش های مختلفی برای حل و فصل مشکلات خانوادگی استفاده می کنند در همه زمینه های زیر می تواند به شما کمک نمایند:

برطرف کردن مشکلات متعدد با کمک مشاور
برطرف کردن مشکلات متعدد با کمک مشاور

مشاور خانواده برای اینکه بتوانند به درمان مشکلات بالا بپردازد باید:

  • نحوه ارتباط اعضای خانواده را با هم بررسی کند و مشکلات ارتباطی آنها را ارزیابی نماید.
  • اختلالات روانشناختی را در خانواده تشخیص دهد و درمان کند.
  • به خانواده کمک کند از بحران هایی مانند مرگ یکی از اعضای خانواده یا طلاق عبور کنند.
  • بر بهبود الگوهای رفتاری تمرکز کند.
  • به برطرف کردن رفتارهای ناسالم و جایگزین کردن رفتارهای سالم بپردازد.

عاقبت جوینده یابنده است

مشاوره خانواده یک روش سودمند برای شما و اعضای خانواده شما است تا بتوانید مهارت های ارتباط سالم را یاد بگیرید و با اعضای خانواده خود ارتباط سالمی داشته باشید و در کنار هم به حل مشکلات تان بپردازید. حل مسائل خانواده یک روش درمانی منحصر به فرد است چرا که مسائل و مشکلات از یک دیدگاه گسترده تر مورد بررسی قرار می گیرند و به عنوان یک بخش از سیستم پیچیده خانواده ارزیابی می گردند.

این دیدگاه به اعضای خانواده و مشاورین کمک می کند تا بتوانند بهتر مشکلات ایجاد شده را ارزیابی نمایند و ریشه آنها را پیدا کنند و به برطرف کردن آنها بپردازند. خانواده ای که با مشکلاتی از قبیل اعتیاد، مشکلات مالی یا مرگ یکی از عزیزان خود دست و پنجه نرم می کند می ‌تواند از طریق مشاوره خانواده از بحران عبور کند و به سمت موفقیت برود.

اگر شما نیز از هر یک از مشکلاتی که تا این قسمت توضیح داده ایم رنج می برید و این مسائل یا هر نوع مشکل دیگری زندگی شما را دچار بحران کرده است پیشنهاد می کنیم هر چه زودتر به مشاور مراجعه کنید. برای ارتباط با کارشناسان ما و کسب اطلاعات بیشتر به صفحه ارتباط با ما مراجعه کنید.

سوالات مشاوره خانواده

سوالات مشاوره خانواده
سوالات مشاوره خانواده

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که در جلسه مشاوره خانواده چه سوالاتی می پرسند و شاید این مسئله باعث نگرانی شما شده باشد. خب اجازه بدهید در بخش زیر به برخی از سوالاتی که احتمالاً مشاور از شما می ‌پرسد اشاره کنیم:

  1. چه مشکلی در خانواده شما وجود دارد که دوست دارید به برطرف کردن آن بپردازید؟
  2. نقش خود را در خانواده چگونه ارزیابی می کنید؟
  3. مشکلات خانوادگی شما از چه زمانی و به دنبال چه مسائلی به وجود آمده است؟
  4. نگرانی های شما درباره خانواده‌ تان چیست؟
  5. از مشاور خانواده چه انتظاراتی دارید؟
  6. برای کمک به خانواده خود حاضر به انجام چه کارهایی هستید؟
  7. تاکنون برای حل و فصل مشکلات خانواده خود چه کار کرده اید؟
  8. آیا افراد دیگری در خانواده وجود دارند که حضور آنها برای رفع مشکلات تان ضروری باشد؟
  9. آیا چیزی در خانواده شما وجود دارد که باعث خجالت شما شود؟
  10. آیا خانواده شما هم عقیده دارند که نیاز به کمک دارند؟
  11. اگر خانواده شما تغییر کند چه اتفاقاتی رخ می دهد؟
  12. رابطه خود با اعضای خانواده را چگونه ارزیابی می کنید؟
  13. به عنوان زن یا شوهر از همسر خود چه انتظاراتی دارید؟
  14. به عنوان فرزند از پدر و مادر خود چه انتظاراتی دارید؟
  15. هر چند وقت یک بار با فردی که در خانواده شما مشکل ایجاد کرده است ملاقات دارید؟

 

جمع آوری مطالب: لیلا عبدالملکی
لینک منبع اول

لینک منبع دوم

 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *