خانواده درمانی |راز داشتن خانواده ای شاد و سالم!

خانواده درمانی
خانواده درمانی

خانواده درمانی

خانواده درمانی

همه ی ما زندگی هایمان را از حضور در خانواده شروع می کنیم ، چه این نسبت خانوادگی خونی باشد ، و چه به سرپرستی گرفته شده باشیم.
این خانواده ای که ما در آن حضور داریم از لحظه ی تولد بر تک تک جنبه های زندگی مان تاثیر می گذارد! از اولین لحظه ی زندگی تا آخرین آن و مرگ!!

خانواده بر روی این که چه کسی هستیم و چه کسی می شویم (چه خوب و چه بد ) تاثیر می گذارد.ما زبان ، عادت ها ،آداب و رسوم و این که چگونه به زندگی و دنیا نگاه می کنیم را مدیون عنصر مهمی به نام خانواده هستیم!

هم چنین از خانواده یاد می گیریم که چگونه اطرافیان را دوست داشته باشیم و با آن ها ارتباط برقرار کنیم.

خانواده درمانی
خانواده درمانی

اگر در خانواده ای سالم یا روابط سالم به دنیا آمده باشیم ؛ احتمالا می توانیم روابط سالمی هم با دیگران داشته باشیم. اما در صورتی که در یک خانواده نا به هنجار و از هم گسیخته به دنیا آمده باشیم که برای داشتن رابطه ای سالم دچار مشکل است، احتمال خیلی زیاد ما هم در آینده برای ارتباط با دیگران دچار معضل خواهیم شد.

اگر احتمالا آن قدر بدشانس بوده اید که در خانواده ی نوع دوم به دنیا آمده اید ، بهتر است بدانید که این شرایط غیرقابل تغییر نیست. تقریباً تمام خانواده ها در برهه هایی از زندگی شان دچار ناهنجاری و مشکل می شوند اما تقریباً بیشتر خانواده ها در نهایت می توانند ( در صورتی که بخواهند) بر این مشکلات فائق آمده و شادی خود را مجددا به دست آورند!

خانواده درمانی راهکاری را به خانواده ها آموزش می دهد تا به این ترتیب خانواده ای سالم و به هنجار داشته باشند

تکنیک های خانواده درمانی

اگر به نظر می آید که خانواده درمانی راهکاری است که می تواند به شما و عزیزانتان کمک کند، احتمالا بهترین قدم اولیه ، یافتن یک تراپیست حرفه ای است که بتواند به خوبی مشکل خانواده را تشخیص داده و برای رفع آن به شما کمک کند.
اما در صورتی که هنوز برای مراجعه به یک تراپیست آماده نیستید و یا این که موانعی میان شما و درمان وجود دارد ، تمرین هایی را می توانید انجام دهید که ممکن است جایگزین خوبی برای جلسات درمانی باشند!
تمریناتی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم ، اصولاً برای بهبود روابط در خانواده استفاده می شوند اما علاوه بر این ، ممکن است برای اشخاصی که تصمیم دارند به جلسات خانواده درمانی مراجعه کنند و می خواهند که از ساز وکار این جلسات سر در بیاورند نیز مفید و موثر باشد.
در ادامه با ما همراه باشید.

تکنیک های خانواده درمانی
تکنیک های خانواده درمانی

معجزه ی سوال پرسیدن !!

این تمرین می تواند برای افراد ، زوج ها و خانواده به کار رود و کمک می کند که افراد راجع به آینده ای که می خواهند داشته باشند، عمیق تر فکر کنند.
همه ی ما در طول زندگی خود متحمل رنج هایی می شویم اما برخی مواقع این رنج ها بزرگ تر هستند چرا که خیلی ساده ما نمی دانیم که هدف اصلی ما از زندگی و آینده چیست!

معجزه ی سوال پرسیدن ، راهی فوق العاده برای افراد است تا بتوانند آروزها و تمایلات خود را بیشتر بشناسند.
وقتی که از این تکنیک در زوج درمانی یا خانواده درمانی استفاده می شود به افراد کمک می کند تا درک بهتری از نیازهای خود و خانواده برای داشتن رابطه ای موفق تر داشته باشند.
)
معجزه ی سوال پرسیدن به شکل زیر مطرح می شود :
امشب وقتی که خوابی ، معجزه ای رخ داده است. وقتی که فردا صبح از خواب بیدار شوی ، دوست داری چه اتفاقی رخ بدهد که متوجه شوی زندگی ات ناگهان خیلی بهتر شده است ؟!!منتظر چه اتفاقی هستی تا احساس کنی ، آینده و زندگی بهتری خواهی داشت؟!

گرچه ممکن است فرد به این سوال پاسخی غیر شدنی و ناممکن بدهد که وقوع آن در زمان بیداری امکان پذیر نیست اما در هر صورت این پاسخ مفید است. اگر جواب یا آرزویی غیر ممکن داشتند ، تراپیست می تواند به شکل عمیق تری سوال خود را مطرح کند :
” وقوع این اتفاق ، چه تغییری در زندگی ات حاصل می کند؟!
این سوال هم به تراپیست و هم به خود فرد کمک خواهد کرد- فرد می تواند آینده ای را در ذهن خود متصور شود که دیگر خبری از مشکلات نیست و تراپیست هم یاد می گیرد که چگونه می تواند در طول جلسات به شکل بهتری به بیمار خود کمک کند.

تکنیک های خانواده درمانی
تکنیک های خانواده درمانی

تکنیک آب نبات رنگی !!

اگر در جلسات خانواده درمانی خود به دنبال راهکاری هستید که بتوان سرگرمی و صمیمیت بیشتری در ساختار خانواده داشته باشید ، این راهکار می تواند شروعی فوق العاده باشد.

برای این که این تمرین را به همراه اعضای خانواده داشته باشید ، احتمالا به یک بسته شکلات رنگی (مثلا اسمارتیز ) نیاز دارید.به هریک از اعضای خانواده 7 تکه اسمارتیز بدهید و از آن ها بخواهید که بر اساس رنگشان آن ها را مرتب کنند.(حتما به آن ها بگویید که شکلات هایشان را نخورند!!!)

بعد از آن ، به اعضای خانواده بگویید که یک رنگ را انتخاب کنند و بگویند از آن رنگ چند تکه اسمارتیز دارند.بعد از آن بر اساس رنگی که انتخاب کرده اند بگویید که به سوال مرتبط با آن رنگ پاسخ بدهد :
سبز : با چه کلمه ای خانواده ی خود را توصیف می کنید
بنفش : از چه راهی خانواده تان می تواند بیشتر خوش بگذراند
نارنجی : چیزهایی که دوست دارید در خانواده تان بهبود پیدا کند یا عوض شود
قرمز : چیزهایی که بابت آن ها نگرانید
زرد : خاطرات مورد علاقه تان از خانواده

وقتی که اولین عضو خانواده پاسخ های خود را داد ، از وی بخواهید که نفر بعدی ای که باید به این سوالات پاسخ داد را انتخاب کند.

تکنیک های خانواده درمانی
تکنیک های خانواده درمانی

وقتی که همگی به تمام این سوالات پاسخ دادند ، می توانید شکلات های خود را نوش جان کنید.
وقتی که سوالات توسط تمام اعضای خانواده پاسخ داده شد ، گفتگویی آرام و موثر راجع به پاسخ های هرکدام از اعضا داشته باشید. می توانید برای شروع این مکالمه سوالات را مطرح کنید :

1. چه چیزی یاد گرفتی ؟
2. غافل گیر کننده ترین چیزی که راجع به دیگر اعضای خانواده یاد گرفتی چه بود؟!
3. برای ایجاد هرگونه تغییر یا بهبود ، چه برنامه ای داری و می خواهی چگونه عمل کنی؟

به خاطر شکلات و شیرینی، این بازی راهی فوق العاده برای ارتباط گیری با بچه های خانواده است.اگر می خواهید که از این دست متدها و تکنیک ها یاد بگیرید ، می توانید با مرکز مشاوره و زوج درمانی ما تماس بگیرید.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و هم چنین اخذ نوبت ، به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک مقاله

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *