نمونه طرح درمان روانشناسی |گام به گام تا درمان و حل معضل!

نمونه طرح درمان روانشناسی
نمونه طرح درمان روانشناسی

نمونه طرح درمان روانشناسی

نمونه طرح درمان روانشناسی

زوج درمانی صرفا این نیست که به جای یک مراجعه کننده، دومراجعه کننده نصیبتان شود.بلکه باید گام های موثری در این باره برداشته شود و مهارت های قابل قبولی در زمینه هنر کار کردن با یک زوج را یاد گرفت.
نمونه طرح درمان روانشناسی به شما کمک می کند که برای هر بیمار، طرح درمانی مخصوص به خودش را داشته باشید. به عنوان یک روانشناس یا مشاور یا زوج درمانگر شما باید به خوبی جلسات درمان را کنترل کرده و برای هر جلسه برنامه ای داشته باشید.
نباید انتظار داشت که جلسات خود به خود پیش بروند و شما هم هیچ کاری نکنید.
در ادامه به اتفاقاتی که باید در جلسه اول زوج درمانی یا مشاوره اتفاق بیفتد، اشاره کرده ایم .با ما همراه باشید!

نمونه طرح درمان روانشناسی
نمونه طرح درمان روانشناسی

جلسه اول درمان

گام اول : زمان استراحت

خیلی مفید خواهد بود اگر که در همان جلسه ی اول برخی از اطلاعات ضروری را از زوجین به دست آورید: به عنوان مثال این که چند سال با هم بوده اند ، وضعیت کنونی زندگی شان چگونه است ، آیا به بیماری خاصی مبتلا هستند؛ قبل از این پیش مشاور رفته اند، وضعیت کاری و علایق شان چگونه است !!
در حالی که تراپیست تمام این اطلاعات را می نویسد باید در ذهن خودش هم حلاجی کند که رابطه ی زوجین تا به اینجای کار چگونه بوده است!
این وقت تنفس و استراحت به زوجین فرصتی هم می دهد که با تراپیست خود راحت باشند!

گام دوم : اهداف درمان و درک این که مشاور، قاضی نیست!

بیشتر زوجین وقتی که پیش یک مشاور می آیند فکر می کنند که باید دفاعیات خود را آماده کرده تا درمانگر ،مثل یک قاضی رای را به نفع یکی از آن ها صادر کند.اما یک زوج درمانگر باید به زوجین اطلاع دهد که مسئله این نیست که چه کسی درست می گوید و چه کسی اشتباه می کند چرا که هر یک از زوجین از دیدگاه خود به ماجرا نگاه می کنند.به جای این کار مشاور به آن ها کمک می کند تا متد ارتباطی جدید را برای رابطه ی خود به کار ببرند و همین تکنیک را به خانه نیز اشاعه دهند!

نکته ی خیلی مهم : طرح درمان روانشناسی بدون این که طرفین برای همکاری آماده باشند، به هیچ دردی نخواهد خورد و اصولا کارکردی نخواهد داشت.

نمونه طرح درمان روانشناسی
نمونه طرح درمان روانشناسی

زوجین باید در طول این جلسات ، به کار بردن لفظ “من” را کمتر کرده و بیشتر از ضمیر ” ما” استفاده کنند.

گام سوم : مغز ما چگونه کار می کند؟

اگر راجع به عملکرد مغزها با زوجین صحبت کنیم و به آن ها بگوییم که چگونه صدها بیلیون نورون در مغز ما وجود دارند که تصمیم می گیرند چه کنیم.این گونه احساس خواهند کرد که جلسه شکلی علمی و عملی دارد.
در این روند مشاور باید مثل یک کارآگاه عمل کرده و یاد بگیرد که چگونه می توان به زوجین کمک کرد.

مشاوران راجع به این که نورون ها در یک ناحیه از مغز محبوس شده اند با زوجین حرف می زنند؛ از نئوکورتکس ها صحبت می کنند و این که چگونه مسئول تصمیمات عاقلانه ی ما هستند ، هم چنین از نورون های احساسی مغز ، سیستم لیمبیک (که برای تجربه احساس لذت به کار می رود) ،و این که احساساتی مثل غم و اندوه ، تنهایی و ترس از کجا می آیند ، برای زوجین توضیحاتی خواهند داد

مشاوران به زوجین می فهمانند که فرضا وقتی که آقای ایکس به خانم ایگرگ می گوید : به هیچ وجه آشپزی نمی کنم ” ممکن است فکر کند که از بخش منطقی مغزش با او صحبت می کند ، اما در حقیقت سیستم لیمبیک به او می گوید که چنین حرفی بزند. در نتیجه خانم ایگرگ واکنشی احساسی خواهد داشت و بعد از آن احساس خشم، اندوه یا هر حس دیگری را در آقای ایکس شعله ور می کند.به همین سادگی ممکن است مجادلات و دعواهای میان زن و شوهر ها اوج بگیرد.

نمونه طرح درمان روانشناسی
نمونه طرح درمان روانشناسی

گام چهارم : خورشید!!

قدردانی کردن از زحمات همدیگر در یک رابطه ، مثل ضرورت خورشید و باران برای رشد گیاه است.
قدردانی می تواند نورون های منتقل کننده احساس شادی در سیستم لیمبیک را هدف قرار داده و زوجین را به هم نزدیک کند.در ادامه به چند تمرین ساده اشاره خواهیم کرد که می توانند تغییرات بسیار مثبتی را در زندگی افراد ایجاد کنند :

از زوجین بخواهید که رو به روی هم بیاستند (یادتان باشد که مسیر قلب از چشم ها می گذرد)

در ابتدا از یکی از طرفین ( فرستنده) سوال می کنید که به یکی از خصوصیات همسرش که بسیار می پسندد اشاره کند و به عنوان مثال : ” من واقعا احساس شوخ طبعی تو رو دوست دارم و این که چطور کاری می کنی که همه ی جمع از شوخی های تو بخندند”.

طرف بعدی (گیرنده ) نسبت به این جمله باید واکنش نشان دهد.به عنوان مثال : ” پس واقعا از احساس شوخ طبعی من خوشت میاد و این که چطور در مهمانی ها همیشه دوستان را سرگرم می کنم ؟!”
بعد از آن از فرستنده درخواست می کنیم که با چنین جمله هایی احساس قدردانی خود را عمیق کند :
” این مسئله خیلی برام مهم است چرا که احساس صمیمیت و خوشحالی می کنم و در چنین مواقعی تنها احساس من افتخار است که با تو ازدواج کرده ام”

نمونه طرح درمان روانشناسی
نمونه طرح درمان روانشناسی

بعد از آن گیرنده باید دوباره به این جمله واکنش نشان دهد
این روند را می توان با جا به جایی نقش فرستنده و گیرنده بارها و بارها تمرین و تکرار کرد.
بیشتر زوجینی که به مشاوره ازدواج یا جلسات زوج درمانی می آیند ، ماه ها یا حتی سال هاست که چنین حرف هایی را از همسران خود نشنیده اند. به همین خاطر چنین تمرینی می تواند باعث بازسازی احساس صمیمیت و اعتماد در زوجین شود.
به زوجین توصیه می کنیم که روزانه دست کم یک بار از همسر خود تشکر و قدردانی کنند!

نکته ی خیلی مهم : به هیچ وجه نباید به هنگام تشکر کردن از همسرتان، به هیچ وجه کلمات منفی به کار ببرید. به عنوان مثال : خیلی ازت ممنونم که بلاخره آشغال ها را بیرون بردی!! چنین جمله ای غلط است. چرا که این احساس به همسر شما دست خواهد داد که به جای تشکر ، او را سرزنش می کنید!

نمونه طرح درمان روانشناسی می تواند برای هر بیمار یا هر زوجی متفاوت باشد. مهم ترین مسئله شرایط زندگی افراد است که در طرح ریزی برای درمان موثر خواهد بود.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از پزشکان و مشاوران به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

منبع علمی مقاله

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *