زوج درمانگر نیاوران | شش شرط لزوم مراجعه به مشاور!

زوج درمانگر نیاوران
زوج درمانگر نیاوران

زوج درمانگر نیاوران

زوج درمانگر نیاوران

آمار ازدواج مدام در حال پایین آمدن است. یک آمار غیر رسمی و البته تکراری وجود دارد که زیاد آنرا شنیده اید، اینکه 50 درصد ازدواج ها به طلاق ختم می شوند. این درصد در سی سال گذشته دست نخورده باقی مانده است! آمار طلاق هم از آنطرف بسته به میزان سواد زوجین، باورهای مذهبی و صدها عوامل دیگر متغیراست.
اما وقتی طلاق اتفاق می افتد نتیجه اش بروز مشکلات و سختی ها هم برای کودکان و هم برای خود زوجین است. برای بزرگسالان طلاق می تواند یکی از پراسترس ترین اتفاقات باشد. تصمیم به طلاق معمولا با شک و تردید درمورد اتفاقاتی که در آینده ممکن است بیفتند همراه است. اگر دراین ازدواج بچه ای هم وجود داشته باشد، طلاق ممکن است تاثیرات منفی همچون انکار، احساس طرد شدگی، خشم، خود سرزنشگری، احساس گناه و رفتارهای پرخاشگرانه روی او داشته باشد.

زوج درمانگر نیاوران
زوج درمانگر نیاوران

وقتی که طلاق ممکن است لازم به نظر بیاید یا حتی سالم ترین راهکار پیش روی یک زوج به نظر برسد، برخی ها هستند که می خواهند تلاش کنند تا هرآنچه از ازدواجشان به عنوان نقاط مشترک باقی مانده را نجات دهند. چنین افرادی ممکن است با خود فکر کنند زمانش رسیده تا به یک زوج درمانگر مراجعه کنند. این شاید عاقلانه ترین تصمیم باشد، اما بهتر است پیش از وخیم شدن اوضاع زندگی مشترک به فکر آن بیفتید. در ادامه به شش دلیل اصلی برای مراجعه کردن به یک زوج درمانگر اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

1. ارتباطتان با همسرتان منفی شده

زمانی که حال و روز ارتباطات شما با همسرتان رو به وخامت افتاد، معمولا برگرداندن آن به مسیر درستش کمی دشوار است. ارتباط منفی می تواند شامل همه چیزهایی باشد که باعث می شود یکی از زوجین احساس افسردگی، ناامنی، بی اعتنایی کند، یا تلاش دارد که از گفت و گو دوری نماید. این ارتباط منفی همچنین ممکن است در نحوه و جذابیت گفت و گو ها هم تاثیر بگذارد. اهمیت زیادی دارد که به یاد داشته باشید، همیشه مشکل از چیزی که بیانش می کنید نیست، بلکه ممکن است مشکل از نحوه ی بیان کردن آن باشد.
ارتباط منفی همچنین نه تنها می تواند شامل ارتباطاتی شوند که موجب آسیب رساندن به طرف مقابل می گردند، بلکه شامل سوءاستفاده احساسی یا جسمی هم بشوند.

زوج درمانگر نیاوران
زوج درمانگر نیاوران

2. وقتی که یک یا هردو زوجین به خیانت فکر می کنند، یا یکی از زوجین خیانت می کند

بهبود پیدا کردن بعد از خیانتی که در رابطه اتفاق افتاده غیرممکن نیست، اما خیلی کار می برد. این بهبودی به تعهد و تمایل برای بخشیده شدن و پشت سرگذاشتن خاطرات بد نیاز دارد. هیچ فرمول جادویی وجود ندارد که بتوانید با استفاده از آن خاطره ی بد یک خیانت را پشت سر بگذارید. اگر هر دو نفر زوجین نسبت به روند زوج درمانی متعهد باشند و صادقانه برخورد کنند، آن رابطه پایدار باقی می ماند.

3. وقتی شرایط به گونه ای شده که تنها نقطه اشتراک زوجین این است که زیر یک سقف زندگی می کنند

وقنتی که یک زوج بیشتر از دو همسر به دو هم خانه تبدیل می شوند، این اتفاق ممکن است نشانی از آن باشد که هردوشان به زوج درمانی و مشاوره ازدواج نیاز دارند. البته این که زوجی همه ی کارهایشان را باهم انجام ندهند، به معنی آن نیست که حتما مشکلی با هم دارند. بلکه فقدان وجود ارتباط، گفت و گو، اشتیاق یا هر عنصر دیگری که برای زوج مهم است نشانه ی وجود مشکلی در رابطه است. در چنین شرایطی مراجعه کردن به یک کلینیک زوج درمانی تخصصی و معتبر می تواند به زوج کمک کند تا بفهمند چه چیزی در رابطه شان کم است و چگونه باید آن را به دست بیاورند.

زوج درمانگر نیاوران
زوج درمانگر نیاوران

4. وقتی که زوج نمی دانند که چگونه باید تفاوت ها و اختلافاتشان را حل کنند

گاهی اوقاتی وجود دارند که ما می دانیم که مشکل از کجاست و چه چیزی باعث آن شده، اما دقیقا نمی دانیم که چطور باید آن را حل کنیم. چنین شرایطی وقی فوق العاده برای مراجعه به یک شخص ثالث است که می تواند به شما کمک کند. اگر زوجی در مسئله ای گیرکرده باشند، یک متخصص ماهر و حرفه ای ممکن است بتواند به آنها کمک کند تا در مسیر درستی قرار بگیرند.

5. هنگامی که یکی از زوجین شروع به عمل کردن از روی احساسات منفی می کند

از کوزه همان برون تراود که در اوست. احساسات درونی ما رفتارهای بیرونی ما را شکل می دهند. حتی وقتی بتوانیم چنین احساساتی را برای مدتی هم که شده بپوشانیم، بالاخره روزی خود را بروز می دهند. احساساتی منفی همچون نارضایتی و ناامیدی می توانند مخرب و آسیب زا شوند. یک زوج درمانگر متخصص می تواند به زوج کمک کند تا احساسات منفی شان را شناسایی کرده و یاد بگیرند آنها را به درستی ابراز کنند.

زوج درمانگر نیاوران
زوج درمانگر نیاوران

6. هنگامی که تنها راه حل به نظر طلاق یا جدایی می رسد

زمنانی که زوجی با هم اختلاف نظر زیادی دارند و مدام با هم بحث می کنند، یک بریک یا فاصله کوتاه می تواند کمک زیادی به آنها بکند. هرچند اگر این توقف و فاصله ی کوتاه بین جر و بحث ها به یک شب بیرون ماندن و خانه نیامدن منجر شود، آهسته آهسته با جدایی ختم می شود. چنین شرایطی می تواند نشانگر نیاز زوج به مراجعه پیش یک زوج درمانگر باشد.دور ماندن از خانه برای مدت زمانی زیاد الزاما به حل مسئله کمک نمی کند. تصور اینکه ترک خانه در میان بحث ها و دعوا ها همیشه به حل آنها کمک می کند، باعث می شود تا رفته رفته غیبت یکی از طرفین ازخانه زیاد و زیادتر شود. وقتی که طرف غایب به خانه برمی گردد، مشکل هنوز وجود دارد، اما به خاطر گذشت زمان معمولا نادیده گرفته میشود.

زوج درمانگر نیاوران
زوج درمانگر نیاوران

انتخاب بهترین زوج درمانگر

اگر شما هم حس می کنید چنین مشکلاتی در رابطه زناشوییتان وجود دارد، بهتر است کم کم به فکر مراجعه به یک زوج درمانگر بیفتید. هرچه زودتر هم برای مشاوره اقدام کنید، احتمال تاثیرگذاریش بیشتر است. چنانچه برای سهولت دسترسی( که اهمییت زیادی هم دارد) در نزدیکی محل زندگی خود به دنبال یک زوج درمانگر می گردید، می تواند به مرکز زوج درمانی ما در نیاوران مراجعه کنید. شما میتوانید در مرکز ما از خدمات تخصصی مشاوره زوجین بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر، و اخذ نوبت به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

مترجم ومحقق : ندا ناصری
منبع مقاله

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *