چند تکنیک زوج درمانی| زندگی شاد و سالم با تکنیک های زوج درمانی

بهبود ارتباطات زوجین
بهبود ارتباطات زوجین

چند تکنیک زوج درمانی

ازدواج یک رابطه پیچیده است و هر یک از زوجین در طول مسیر زندگی مشترک خود با مسائل و مشکلات متعددی مواجه می شوند. برخی از زوجین می توانند بر این مشکلات غلبه کنند و برخی دیگر به کمک زوج درمانگر نیاز دارند تا با استفاده از تکنیک های زوج درمانی به آنها کمک شود.

آن دسته از افرادی که در زندگی مشترک خود دچار مشکل شده اند اما نمی توانند یک راه حل مناسب را برای حل و فصل مشکلات خود پیدا کنند قطعاً باید از مشاور ازدواج کمک بگیرند. زوج درمانگر در شناسایی مشکلات موجود در روابط زناشویی تخصص و مهارت لازم را دارد و به زن و شوهر کمک می ‌کند به بررسی، شناسایی و حذف مشکلاتی بپردازند که روابط آنها را به چالش کشیده است.

توضیح این جملات به این شیوه همان ساده نمایی بیش از حد مشاوره ازدواج است این در حالی است که گفتن این نکات به صورت کلامی ساده به نظر می رسد. زوج درمانگر به تکنیک های زوج درمانی اشراف دارد و می تواند به تشخیص و درمان مشکلات زن و شوهر ها بپردازد تا به جدایی و طلاق نرسند.

آیا تکنیک های زوج درمانی واقعاً به زن و شوهر کمک می کند؟

اگر شما مصمم هستید که به حل و فصل مشکلات زناشویی خود بپردازید و می ‌خواهید که از خدمات مشاوره ازدواج کمک بگیرید اولین کاری که باید انجام دهید این است که به بررسی تکنیک های زوج درمانی بپردازید. در مرحله دوم باید به دنبال یک مشاور خوب باشید تا بتواند به کمک تکنیک های خاص به شما کمک کند.

تکنیک های زوج درمانی
تکنیک های زوج درمانی

استفاده از تکنیک های نادرست مشاوره یا مراجعه به یک مشاور بی تجربه قطعاً باعث بدتر شدن مشکلات زناشویی شما خواهد شد. در برخی موارد زن و شوهر به علت مشاوره نادرست درگیر مشکلات بیشتری می ‌شوند و عملاً زندگی آنها به میدان جنگ تبدیل می شود. در نهایت این وضعیت آنقدر وخیم می ‌شود که آنها را به پایان زندگی مشترک می رساند.

مشکلات همه زن و شوهر ها شبیه هم نیست و هریک از آنها مشکلات خاص خود را دارند، از سوی دیگر هنگامی که دو نفر با هم ازدواج می کنند بدون شک دو فرد متفاوت با رویکردهای متفاوت هستند به همین دلیل همه تکنیک های زوج درمانی برای همه زوجین مناسب نخواهد بود. در بخش زیر به چند تکنیک زوج درمانی اشاره می کنیم که برای حل و فصل مشکلات زوجین مورد استفاده قرار می گیرد.

درک کردن یکدیگر

زوجینی که به طور مداوم در حال مشاجره هستند رابطه خود را تا جایی تیره و تار می کنند که نمی توانند مشکلات شان را به طور واضح ببیند. آنها همیشه با عصبانیت و پرخاشگری با یکدیگر صحبت می ‌کنند و مدام بر شدت مشکلات آنها افزوده می شود. پس از مدتی دعواهای آنها قطعاً بی ‌هدف و بی ‌معنی می ‌شود و آنها فقط به متهم کردن یکدیگر می پردازند و انگشت اتهام را به سمت هم می گیرد.

این گروه از زن و شوهرها باید به مشاور ازدواج مراجعه کنند تا با استفاده از تکنیک درک کردن یکدیگر بتوان به آنها کمک کرد. در این روش مشاور به بررسی ارتباط زن و شوهر، سبک زندگی و ارتباطات فردی آنها می پردازد. مشاور به جمع‌ آوری اطلاعات درباره آنچه که بین زن و شوهر رخ می دهد خواهد پرداخت و تلاش می کند ریشه مشکلات آنها و دلیل اصلی اختلافات شان را پیدا کند. سپس یک طرح کلی را در خصوص نحوه مشاوره با آنها، نحوه حل مشکلات شان و نحوه بهبود ارتباطات آنها طراحی می ‌کند.

 

ارتباط با یکدیگر

مشکل در برقراری ارتباط یکی دیگر از دلایل فاصله گرفتن زن و شوهر از یکدیگر است. هنوز هم زن و شوهرهایی وجود دارند که احساسات خود را بیان نمی ‌کنند زیرا می ترسند که مورد تمسخر همسر خود قرار بگیرند یا همسرشان عصبی شود. اگرچه عدم ارتباط با یکدیگر باعث بروز بگو مگو یا جدال کلامی نمی شود، منجر به ایجاد فاصله عاطفی بین زن و شوهر خواهد شد.

بهبود ارتباطات زوجین
بهبود ارتباطات زوجین

در این شرایط مراجعه به مشاورینی که بر اصل برقراری ارتباط با یکدیگر تاکید دارند کاملا ضروری خواهد بود. آنها به زن و شوهرها یاد می دهند که بیان کردن احساسات شان نسبت به همسر خود اهمیت دارد و یک اصل در حفظ ارتباطات آنها محسوب می شود. سپس نحوه بیان کردن صحیح جملات را به آنها یاد می دهند تا باعث رنجش همسر خود، عصبانیت یا تحقیر او نشوند. زن و شوهر به کمک سیستم ارتباطی مشاور یاد می ‌گیرند که دوباره با هم ارتباط برقرار کنند و فاصله عاطفی ایجاد شده بین خود را از بین ببرد.

 

ایجاد دلبستگی بین زن و شوهر

زوجینی که مدت زیادی از ازدواج آنها می گذرد اغلب از نداشتن رابطه عاشقانه و علاقه در روابط خود شکایت دارند. گاهی اوقات فاصله عاطفی بین زن و شوهر آن قدر زیاد می شود که آنها از صحبت کردن درباره احساسات و عواطف خود اجتناب می کنند زیرا آنها می ترسند که همسرشان به احساسات آنها بها ندهد و آنها را رد کند یا به خاطر احساساتی که بیان کرده است مسخره شود.

ایجاد دلبستگی بین زن و شوهر
ایجاد دلبستگی بین زن و شوهر

در این حالت ایجاد دلبستگی بین زن و شوهر می تواند به نزدیک کردن آنها به هم کمک کند. ایجاد دلبستگی بین زن و شوهر یکی از تکنیک های زوج درمانی است که زوجین را تشویق می ‌کند درباره احساسات خود صحبت کنند حتی مسائلی که کم اهمیت به نظر می رسند. این تبادل احساسات به ایجاد رابطه عاشقانه بین زن و شوهر و تقویت مهارت گفتگو کمک خواهد کرد.

دوست دارید ازدواج شادتر و سالم تری داشته باشید؟ اگر بین شما و همسرتان فاصله افتاده است و از شرایط زندگی خود رضایت ندارید اما به هیچ عنوان به جدا شدن و طلاق فکر نمی کنید و قصد دارید ازدواج بهتری داشته باشید می توانید به صفحه ارتباط با ما مراجعه کنید تا مشاوران ما به خوبی شما را راهنمایی کند.

 

روان درمانی پویشی

هنگامی که یک یا هر دو زوج رفتارهای غیر معقولانه داشته باشند اختلافات و بگو مگوها خود را نشان خواهد داد. تجربیات ناخوشایند دوران کودکی یا اختلالات خفیف روانی می توانند در بروز این نوع رفتارها نقش داشته باشند.

این گروه از افراد دیدگاه ‌های متفاوتی را در خصوص روابط خود دارند و نمی توانند همیشه منطقی عمل کنند. یک مشاور روان درمانی پویشی به این افراد کمک می ‌کند بتوانند الگوهای رفتاری خود را شناسایی کنند و علت بروز این نوع رفتارها را بفهمند. سپس زوج درمانگر به این زوج کمک می کند بتوانند ازدواج بهتری داشته باشند.

 

مثبت گرایی

گاهی اوقات زن و شوهر پس از چندین سال زندگی مشترک فراموش می کنند که با چه عشق و علاقه ای با هم ازدواج کرده اند و چقدر از داشتن یکدیگر خوشحال بودند. مثبت گرایی به زن و شوهرها کمک می ‌کند اتفاقات مثبتی که در زندگی آنها رخ داده است را به خاطر بیاورند و روزهای خوش گذشته برای شان تداعی شود.

تداعی خاطرات خوش گذشته
تداعی خاطرات خوش گذشته

در این روش مشاور ازدواج از آنها می خواهد به نوشتن مسائل و کارهایی بپردازند که باعث می شود خوشحال باشند و در در طول روز احساس شاد بودن کنند. در این حالت یک احساس مثبت بر زن و شوهر غالب می شود و هیجان را وارد زندگی آنها می نماید. این موارد برخی از تکنیک های زوج درمانی موفق است که به زن و شوهرها کمک می کند بتوانند به شناسایی مسائل و مشکلاتی که در زندگی شان وجود دارد بپردازند و رابطه بهتری داشته باشند.

 

جمع آوری مطالب: لیلا عبدالملکی

لینک منبع

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *