نظریه های زوج درمانی| زوج درمانی راهی برای زندگی بهتر

حس اعتماد به همسر
حس اعتماد به همسر

نظریه های زوج درمانی

نظریه های زوج درمانی جز روش ها و تکنیک های ثابت شده هستند که بر اساس نیازهای زوجین انتخاب می شوند تا مشکلات آنها برطرف گردد و بتوانند به سمت موفقیت حرکت کنند. اختلاف نظر یک بخش از روابط بین زن و شوهر است و زمانی پیش می آید که دو نفر دقیقاً شبیه هم عمل نکند و دنیا را از یک پنجره نبینند. با توجه به این مسئله نظریه های زوج درمانی متعددی ارائه شده است تا زوج درمانگران به حل اختلافات زناشویی زوجین بپردازند.

مشاور زوجین یک ابزار مهم برای زن و شوهر هایی است که در روابط خود با تنش مواجه هستند. دعوا کردن یک بخش از یک رابطه سالم است و اگر هیچ بگو مگوی بین زوجین شکل نگیرد باید به اصل رابطه آنها شک کرد. اما دعوا کردن و اختلاف نظر هم اندازه دارد و باید به جا باشد در غیر این صورت به یک رابطه بیمار ختم خواهد شد.

همیشه نمی توان از بروز اختلاف در روابط زناشویی جلوگیری کرد زیرا زن و مرد از دو دنیای متفاوت در کنار هم قرار گرفته اند اما یادگیری نحوه پرداختن به اختلافات می ‌تواند زمینه روابط سالم را فراهم کند. روابط کارآمد با شناخت بهتر یکدیگر همراه است. اصلاً درک کردن یکدیگر رمز زندگی موفق است. با توجه به این مقدمه می توانیم در بخش زیر در خصوص نظریه های زوج درمانی صحبت کنیم.

نظریه گاتمن

نظریه زوج درمانی گاتمن به دنبال ۳ دهه تحقیق و بررسی در کلینیک های زوج درمانی و ارزیابی سه هزار زوج ارائه شده است. نظریه گاتمن از تکنیک‌ های مشاوره برای افزایش احترام و علاقه و صمیمیت زوجین استفاده می کند. این تکنیک ها به زوجین کمک می کنند هنگامی که دچار مخمصه شدند بتوانند به حل و فصل مشکلات خود بپردازند.

نظریه های زوج درمانی
نظریه های زوج درمانی

در این روش زن و شوهر یاد می گیرند که همدیگر را درک کنند و با آرامش در خصوص مشکلاتی که به وجود آمده است صحبت کنند. نظریه زوج درمانی گاتمن به زوجین یاد می دهد که چگونه به همدیگر عشق بورزند و نگرانی ها و استرس ها یکدیگر را درک نمایند و با قدردانی از یکدیگر به تقویت روابط خود بپردازند. این روش زوج درمانی به شما کمک می ‌کند به جای حل کردن اختلافات به کنترل بگو مگوهای خود بپردازید و با صداقت درباره موضوع مورد اختلاف بحث کنید.

روایت درمانی

روایت درمانی یکی دیگر از نظریه های زوج درمانی است و بر جدا کردن مشکل از زوجین تمرکز دارد. در این روش زوج درمانگر از شما می ‌خواهد در قالب یک روایت شروع به توضیح دادن مشکلات خود نمایید و سپس به شما کمک می کند دوباره بخش های منفی ماجرای خود را بنویسید. زوج درمانگر با تاکید بر اینکه مشکلات شما تعریف کننده هویت و شخصیت شما نیست به شما کمک می کند بتوانید دیدگاه جدیدی را در خصوص شرایط خود داشته باشید.

روایت درمانی به شما این امکان را می ‌دهد که از زوایای مختلف به مشکل خود نگاه کنید. شما با توضیح دادن نکات منفی در قالب روایت به یک بخش پویا از داستان زندگی خود می پردازید. این پویایی قابلیت تغییر دادن داستان زندگی شما را دارد. روایت درمانی به شما کمک می کند گذشته را بررسی کنید تا بتوانید نقاط منفی زندگی مشترک خود را از سایه به روشنایی انتقال دهید.

پویایی روابط با زوج درمانی
پویایی روابط با زوج درمانی

شما با بررسی معانی و مفاهیم و رفتارها دید بهتری در خصوص حقایقی که باعث به وجود آمدن مشکل بین شما شده ‌اند خواهید داشت و به این طریق می توانید به کمک روش ‌های جدید با مشکلات و مسائل خود مواجه شوید.

زوج درمانی هیجان مدار

توسط دکتر سوزان جانسون ارائه شده است. این نوع مشاوره ازدواج در ابتدا برای زوجین طراحی شد اما بعداً ثابت شد که برای مشاوره خانواده نیز موثر است به نحوی که در اکثر کلینیک ها، مراکز آموزشی و بیمارستان ها از این روش عالی استفاده می شود. اگرچه نظریه زوج درمانی هیجان مدار در اکثر مواقع بسیار سودمند است باید در مواردی که به افسردگی رابطه مشکوک هستیم به طور ویژه مورد استفاده قرار بگیرد.

این نظریه بر سه هدف اصلی استوار شده است که عبارتند از: زوجین را تشویق می ‌کند که واکنش ‌های عاطفی خود را مدیریت کنند، به دنبال ایجاد یک پیوند محکم بین زوجین است، روابط زوجین را دوباره از اول می سازد و آنها را در جایگاه های بهتری قرار می دهد. تحقیقات نشان داده است که این روش در ۷۰ تا ۷۵ درصد از موارد به پایدار شدن رابطه زوجین کمک کرده است. جالب است بدانید که میزان موفقیت آن در برنامه ‌های زوج درمانی ۹۰ درصد برآورد شده است.

روانشناسی مثبت گرا

یکی دیگر از نظریه های زوج درمانی به روانشناسی مثبت گرا مرتبط است. روانشناسی مثبت گرا بر احساسات مثبت و نقاط قوت شخصیت ها به منظور بهبود روابط بین زن و شوهر تاکید دارد. روانشناسی مثبت گرا به شما کمک می کند به شناسایی لحظات شاد زندگی خود بپردازید و بتوانید بر احساسات مثبت خود تمرکز کنید و در زمان حال به زندگی خود ادامه بدهید. تعداد زیادی از زوجین ادعا می ‌کنند که این روش توانسته شادی را به زندگی آنها برگرداند.

زوج درمانی فقط به رفع مشکلات زوجین محدود نمی شود بلکه در بهبود روابط آنها و میزان صمیمیت زوجین نیز نقش دارد. زوج درمانی به زن و شوهرها کمک می کند با استفاده از تکنیک های موثر به سمت شکوفایی روابط خود گام بردارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تماس با مشاورین مرکز به صفحه ارتباط با ما مراجعه کنید.

آنالیز نحوه ارتباط زوجین با یکدیگر

ناتوانی زوجین برای برقراری ارتباط سالم یکی از دلایل مهم برای به وجود آمدن مشکل در زندگی آنها است. معمولاً در اکثر روابط اختلاف به وجود می ‌آید اما شما می توانید با یادگیری نحوه برقراری ارتباط از بروز اختلاف جلوگیری کنید. برقراری ارتباط یک مهارت مهم است که نیازمند تلاش می باشد.

آنالیز روابط زوجین
آنالیز روابط زوجین

ممکن است آن چیزی که شما به طور واضح درک می کنید برای همسرتان قابل درک نباشد به همین دلیل شما باید با هم ارتباط داشته باشید تا بتوانید درباره همه چیز گفت و گو کنید. به عبارتی بتوانید حتی زبان بدن یکدیگر را نیز درک نماید.

پیدا کردن ریشه مشکلات

هدف از بهبود روابط زن و شوهر این است که بتوانیم ریشه اصلی مشکلات آنها را پیدا کنیم و به طور دقیق به بررسی آنها بپردازیم. زوج درمانگران عقیده دارند که تجربیات دوران کودکی و اتفاقاتی که در زندگی رخ می دهد در به وجود آوردن رفتارهای انسان نقش دارند و ممکن است باعث بروز مشکل در زندگی مشترک شوند. در این شرایط می ‌توان با شناسایی ریشه برخی رفتارها به زوجین کمک رابطه بهتری با هم داشته باشند.

جمع آوری مطالب: لیلا عبدالملکی
لینک منبع

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *