دکتر زوج درمانگر |منافع بی نظیر جلسات زوج درمانی برای شما!

دکتر زوج درمانگر
دکتر زوج درمانگر

دکتر زوج درمانگر

دکتر زوج درمانگر

هر چند روز های اول ازدواج نوید آن را می دهد که در زندگی مشترک همه چیز درخشان و زیبا خواهد بود، ولی واقعیت آن است که تمام زندگی های زناشویی نقاط تاریک خاص خودشان را هم دارند. هنگامی که ارتباط بین زوجین قطع می شود، احساس شک بروز پیدا می کند، عدم اعتماد و احساسات آزار دهنده ی این چنینی هردو طرف را اذیت می کنند، در چنین شرایطی شاید وقتش رسیده که به یک دکتر زوج درمانگر مراجعه کنید. کار یک دکتر زوج درمانگر حرفه ای و ماهر این است که یک زوج را راهنمایی کند تا بفهمند که مشکل واقعی و اساسی از کجاست؟ چگونه می توانند تفاوت ها و اختلافاتشان را حل کنند؟ و چگونه می توانند مطمئن شوند که آیا مشکلاتشان در زندگی زناشویی حل شدنی هست یا نه؟

دکتر زوج درمانگر
دکتر زوج درمانگر

کارهایی که یک دکتر زوج درمانگر در جلسات مشاوره زوج درمانی انجام می دهد، موارد متعددی هستند که در ادامه به اختصار توضیحات ساده ای درباره آنها ارائه می کنیم. یک دکتر زوج درمانگر:

به هریک از زوجین به صورت جداگانه و یا با حضور هردو مشاوره می دهد

یک دکتر زوج درمانگر هم به افراد به صورت تکی مشاوره می دهد و هم به زوجین با حضور هر دو. گاهی اوقات هست که یک خانم به تنهایی به جلسات مشاوره مراجعه می کند چون مثلا شوهرش از شرکت در جلسات مشاوره سرباز می زند. یا این که آن خانم مایل است از مشاور راهنمایی هایی را بگیرد که دوست ندارد شوهرش آنها را بشنود. یا برعکس، این اتفاق برای مرد خانواده هم صادق است.
در اوقات دیگر اما یک زوج باهم به این نتیجه می رسند که زندگی مشترکشان اصلا شرایط خوبی ندارد و تصمیم می گیرند که دوتایی به جلسات مشاوره بروند تا باهم متوجه شوند که چه چیزی آنها را به فکر طلاق انداخته است. هنگامی که یک زوج باهم به جلسات مشاوره می آیند، کار اصلی زوج درمانگر این است که بفهمد علت اصلی و پشت پرده دعواها و مشاجرات آنها چیست، تا بتواند به آنها در آرام کردن اوضاع کمک کند. در این شرایط مشاور زوج درمانگر زوجین را قانع میکند که قوانین و محدودیت هایی را بپذیرند تا بتوانند ازدواجشان را به مسیر درست بازگردانند.

دکتر زوج درمانگر
دکتر زوج درمانگر

همه چیز را همانگونه که هست نشان می دهد 

دکتر زوج درمانگر روانپزشک نیست و نمی تواند مشکلات و بیماری های روانی و ذهنی که اثرات مخربی روی زندگی مشترک دارند را تشخیص دهد و درمان کند. هرچند مشاور ازدواج می تواند پیشنهاداتی در مورد احتمال وجود برخی از عارضه های روانی نهان داشته باشد. مثل تشخیص اینکه یکی از زوجین به مواد مخدر معتاد است، تجارب تلخی در دوران کودکی داشته است، افسرده است و غیره. دکتر زوج درمانگر می تواند احتمال دهد که شاید منشأ اصلی مشکلات زوجین به خاطر یکی از این مشکلات روانی است.
بعد از بررسی احتمالات اولیه، دکتر زوج درمانگر موظف است تا در صورت نیاز فرد بیمار را به یک روانپزشک مناسب و حرفه ای ارجاع دهد. بعد از شروع روند درمانی، مشاوره زادواج می تواند با بحث پیرامون اینکه برای نجات آن رابطه چه کارهایی باید انجام داد، ادامه پیدا کند.

برای طرفین احساس و فصای امنی ایجاد کند

یکی از نقش های اصلی دکتر زوج درمانگر این است که برای زوج مراجعه کننده فضایی امن و آرامش بخش ایجاد کند تا آن دو بتوانند خیلی باز و راحت در مورد آن چیز هایی که ازدواجشان را تهدید می کند صحبت کنند. دکتر زوج درمانگر مهارت ویژه ای در این دارد که به هریک از طرفین اجازه دهد عادلانه مباحثه کنند و حرف هایشان را بزنند. مشاور هرگز در جلسات اجازه نمی دهد که یکی از طرفین قلدری کند و حق دیگری را برای حرف زدن بخورد. علاوه بر آن مشاور ازدواج یا همان زوج درمانگر به زوج کمک می کند تا با احساساتشان کنار بیایند. احساساتی مانند حس مورد خیانت واقع شدن، که ممکن است در طول جلسه تازه آشکار شود.

دکتر زوج درمانگر
دکتر زوج درمانگر

به زوجین گوش می کند و پیشنهادات لازم را ارائه می دهد

بیشتر دکترهای زوج درمانگر از این که بخواهند به یک زوج مستقیما بگویند که آیا باید با هم بمانند یا نه اجتناب می کنند. در عوض کار یک دکتر زوج درمانگر حرفه ای این است که به زوجین کمک کند تا با هم صحبت کنند. البته این صحبت ها تحت نظر مشاور به گونه ای انجام می شود که بتواند نتیجه بخش باشد و هیچکس را عصبی نکند. برای مثال مشاور ازدواج ممکن است به یک خانم پیشنهاد کند که هروقت تکه ای از لباس کثیف شوهرش را در خانه می بیند داد و قال نکند. چنین رفتار منفعلانه ای بهتر است با گفتن عبارتی مانند : “لطفا به وقت من در صبح احترام بگذار و لباس های کثیفت را قبل از رفتن به سر کار در سبد لباس های کثیف قرار بده”، جایگزین شود. چون باعث شکل گیری ارتباط و رابطه ی محترمانه تر و موثرتری بین طرفین می شود. علاوه بر اینها، زوج درمانگر به طرفین یاد می دهد تا چطور بهتر به حرف های یکدیگر گوش کنند.

چیزهای آشکار را معین می کند

گاهی اوقات ازدواج ها به خاطر اینکه خانواده مدام فشار می آورند، یا یکی از زوجین به جای اهداف مشترک به دنبال اهداف شخصی است، دچار مشکل می شوند و از مسیر درست خود خارج می گردند. یکی از مسئولیت های مهم یک دکتر زوج درمانگر این است که تلاش کند تا زوجین را تشویق کند که حواسشان به یکدیگر باشد و به طرف مقابل ، افکار و نیازهایش توجه داشته باشند. دقیقا مثل دوران نامزدی و قبل از ازدواج.

دکتر زوج درمانگر
دکتر زوج درمانگر

برخی از قواعد واضح هر ازدواجی که معمولا هم از یادها می روند عبارتند از : به یاد آوردن اینکه شما یک گروه هستید و درنهایت هم باید با هم سر کنید؛ مراقب رفتارها بودن و به عمل آوردن تشکرهای لازم از کارهای حتی بدیهی طرف مقابل؛ تمرین کردن برای داشتن رفتار و اخلاق خوب با طرف مقابل. گاهی اوقات همین مشکلات کوچک هستند که عامل اصلی مشکلات بزرگ یک رابطه به حساب می آیند. و یکی از کار های اساسی زوج درمانگر آن است که زوجین را به سمتی ببرد که روی آن چیزی که واقعا مهم است تمرکز کنند.

چنانچه حس می کنید در زندگی زناشویی خود به مرحله ای رسیده اید که به کمک یک دکتر زوج درمانگر نیاز دارید، متخصصان ماهر و با تجربه ی مرکز ما می توانند به شما در یافتن و حل کردن مشکلات ازدواجتان کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت بهتر است به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک منبع مقاله

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *