انواع رویکردهای زوج درمانی | کدام روش زوج درمانی برایتان بهتر است؟!

انواع رویکردهای زوج درمانی
انواع رویکردهای زوج درمانی

انواع رویکردهای زوج درمانی

انواع رویکردهای زوج درمانی

کدام زوج را سراغ دارید که می توانند ادعا کنند هیچ وقت در طول زندگی مشترک خود دچار مشکل و تعارض نشده اند؟ بله، با وجود شبکه های اجتماعی ای مثل اینستاگرام ، فکر می کنیم ، که زندگی افراد درست مثل همان چیزی است که در پیج خود انعکاس می دهند!! اما واقعیت چیز دیگری است. تحقیقات مختلف نشان داده که اتفاقاً زوج هایی که جنبه های بیشتری از زندگی خصوصی خود را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند، نیاز بیشتری به جلسات مشاوره و شاید حتی زوج درمانی دارند!
حالا که صحبت ما به موضوع بسیار مهم زوج درمانی رسیده است، به نظر ضروری می آید که انواع رویکردهای زوج درمانی را بررسی کنیم!
در صورتی که شما نیز در زندگی مشترک خود دچار مشکل یا اختلال شده اید ، دانستن و فهم این رویکردهای زوج درمانی بسیار مهم خواهد شد. شما باید دقیقا بدانید که دیدگاه و نگاه زوج درمانی نسبت به حل مسئله ی شما چگونه است.
درست است که انواع رویکردهای زوج درمانی وجود دارد اما اصولاً یک زوج درمانگر خبره و ماهر در وهله ی اول تلاش می کنند که بهترین راهکار را برای رابطه ی خاص شما به کار بگیرد.

انواع رویکردهای زوج درمانی
انواع رویکردهای زوج درمانی

نکته ی خیلی مهم : هر رویکردی برای هر رابطه ای موفقیت آمیز نخواهد بود!
در کل عموما از سه رویکرد کلی در جلسات زوج درمانی استفاده می شود که در ادامه برای شما فهرست کرده ایم! توصیه می کنیم که به هیچ وجه این مطلب را از دست ندهید!

درمان متکّی بر احساسات (معروف به EFT )

درمان متکی بر احساسات یا همان EFT ، تنها تکنیک و رویکردی است که علاوه بر اعتبار بسیار بالا، متکی بر احساس یا تجربه ی فرد می باشد تا به این وسیله بتوان استرس ها و فشارهای زوجین را برطرف کرد!

در حالی که دیگر روش های زوج درمانی درصد موفقیتشان چیزی حدود 30 درصد است و زوجنی ناچازند بعد از یکسال دوباره جلسات خود را از سر بگیرند، روش EFT به خوبی ثابت کرده که می تواند در درمان استرس ها و فشارهای خانوادگی بسیار موثر و مفید واقع شود.
در تحقیقات و مطالعاتی که پیرامون روش EFT انجام گرفت ، بیشتر زوج ها (بیش از 70 درصد) رابطه ی خود را به هم نزدیک تر کردند (از حالت پریشانی به احساس خوشحالی روی آوردند ) .
این تحقیق حدود 20 جلسه برای زوجین ادامه داشت و حدود 90 درصد زوجین چنین گفتند که بهبود چشم گیری در رابطه ی خود مشاهده کرده اند!

انواع رویکردهای زوج درمانی
انواع رویکردهای زوج درمانی

لایف تراپی رابطه تری رئال

با استفاده از این رویکرد زوج درمانی ، به زوج ها کمک می شود تا راه هایی که برای ان ها مناسب نیست را تشخیص دهند و هم چنین مهارت هایی به آن ها آموزش داده می شود تا بتوانند نیازها و احساسات خود را به خوبی بیان کنند.

نکته ی خیلی مهم : بر اساس تجربه متوجه شده ایم که بیشتر مشکلات زوجین به خاطر این است که اصولاً نمی دانند چگونه نیازها، احساسات، قدردانی ها و تفکرات خود را بیان کنند.

این رویکرد اصولا بر خود فرد تمرکز دارد و تلاش می کند که اعتماد به نفس افراد در یک رابطه را تقویت کند.این روش به زنان یاد می دهد که چگونه عشق و محبت خود را ابراز کنند و به مردان نیز می آموزد که چگونه ذهن خود را باز کنند و برای احساسات خود و شریک زندگی و دیگر اعضای خانواده شان آماده و حاضر باشند.

انواع رویکردهای زوج درمانی
انواع رویکردهای زوج درمانی

پروتکل زوج درمانی گاتمن

ترکیب دانش و خرد نزدیک به 40 سال تحقیقات مداوم بر روی زوج های مختلف در نهایت به رویکرد زوج درمانی گاتمن انجامید. این روش که رایج ترین رویکرد زوج درمانی می باشد به زوجین کمک خواهد کرد که درک ، ارتباط و صمیمیت بیشتری را در رابطه ی خود به دست آورند.

این شیوه ی درمانی ساختار یافته ، هدفمند و موثر است و مبتنی بر سال ها تحقیق و تجربه می باشد.استراتژی گاتمن بر اساس تحقیقاتی است که دکتر گاتمن بر روی بیش از 3 هزار زوج داشته است.

این نوع رویکرد زوج درمانی به زوجین نشان می دهد که به راستی کدام روش برای دست یابی به یک رابطه ی سالم و طولانی مدت مناسب تر و بهتر است!
متد زوج درمانی گاتمن بر روی نقاط زیر در رابطه فوکوس کرده است تا بتواند به زوجین کمک کند :
• افزایش احترام ، اثر گذاری و نزدیکی میان زوجین
• پر کردن شکاف های موجود در رابطه و حل تعارضاتی که ممکن است به فرد احساس “گیر افتادن” را بدهند.
• افزایش درک متقابل میان زوجین
• آرام نگه داشتن مجادلاتی که میان زوجین ممکن است رخ دهد.

• بیشتر مواقع افراد احساس می کنند که توسط شریک زندگی شان ناچار به رفتن به جلسات تراپی شده اند یا این که راه دیگری نداشته اند! مردم می ترسند که مبادا در طول این جلسات به آن ها حمله شود یا این که رفتارهای غلطشان بیش از حد تحلیل و بررسی شود. اما در حقیقت، جلسات زوج درمانی مکان بسیار مناسبی برای این است که هرکدام از طرفین بتوانند احساسات واقعی خود و تمایلاتشان در رابطه را بیان کند.هر کدام از طرفین رابطه یاد می گیرند که چگونه گارد دفاعی یا توهین آمیز خود را کنار گذاشته و با صداقت و پذیرش بیشتری با معضلات خود رو به رو شوند.

انواع رویکردهای زوج درمانی
انواع رویکردهای زوج درمانی

• مشاوران و زوج درمانگران ما به زوجین اطمینان می دهند که احساس راحتی و حمایت خواهند داشت. تلاش ما بر این است که مکالمه ی بدون تنشی داشته باشید تا هر کدام از طرفین بتواند حرف های خودش را بزند و احساس کند که گوش شنوایی برای او پیدا شده است! ما به شما یاد خواهیم داد که چگونه محیطی آرام و ایمن را در خانه تان ایجاد کنید تا با پارتنر خود بیشتر احساس نزدیکی و اعتماد کنید.

نکته ی خیلی مهم : در مرکز ما ، تلاش بر این است که زوج هایی با هرگونه تمایلات جنسی یا علایق خاص را بپذیریم.تبعیض و تمایز به هیچ وجه در مرکز زوج درمانی ما جایی ندارد.

اما در نهایت چه نتایجی از این جلسات زوج درمانی عاید می شود ؟
• راهکاری برد- برد برای حل معضلات زوجین
• زوجین برای این که خودشان باشند، احساس راحتی خواهند کرد
• بازسازی اعتماد و قدردانی طرفین برای همدیگر
• تغییرات بالغانه و صداقت بیشتر در رابطه
• احساس شادی و نزدیکی بیشتر و البته رابطه ی جنسی موفق تر

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ نوبت از مرکز ، به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک مقاله

یک دیدگاه

  1. ای کاش راه حل محور رو هم می نوشتید.
    اون لایف تراپی همون mri ها هستند؟

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *