کلینیک روان درمانی | روان درمانگران برتر را بیشتر بشناسید

کلینیک رواندرمانی
کلینیک رواندرمانی

کلینیک روان درمانی

کلینیک روان درمانی

در دنیایی که کمپانی های داروسازی بیماران را با تبلیغات داروهای مختلف و متنوعشان بمب باران می کنند و همه چیز از استرس گرفته تا بیش فعالی را با دارو درمان می کنند، اینکه مردم کم کم (به اشتباه) باور کنند با مصرف کردن یک قرص تمام مشکلات و سختی های زندگی شان حل می شود، دور از ذهن نیست!
تحقیقاتی که بر روی تاثیرگذاری رایج ترین داروهای روانپزشکی انجام شده نشان می دهد که این داروها علائم افرادی که دچار افسردگی شدید هستند را تسکین می دهد. اخیرا بعضی از پزشکان ادعا می کنند که دارو های ضد افسردگی برای تسکین تمام چیزهایی که ما را به لحاظ روحی و روانی آزار می دهند خوب هستند، حتی اگر به لحاظ روانی در شرایط نرمالی باشیم یا اینکه فقط کمی عصبی باشیم. اما تبلیغات و کمپانی داروسازی چیزی از اینکه خیلی از این دارو هیچ تاثیر مثبتی ندارند به ما نمی گویند.

کلینیک رواندرمانی
کلینیک روان درمانی

چیزی که ممکن است درمورد این داروها ندانید این است که آنها بیشتر برای تسکین علائم یک افسردگی نهایتا سطح متوسط موثر هستند. نکته ی بدتر آنکه عوارض جابی و تداخل با سایر داروها می توانند علائم منفی روحی و روانی فرد را بدتر کنند و موجب بروز مشکلات دیگری در سلامت فیزیکی فرد شوند.
چنانچه به نظرتان این اطلاعات به اندازه کافی بد نمی آیند، پس بهتر است بدانید که بیشتر این داروها که باید بیماری های روانی را درمان کنند توسط متخصصان سلامت روان تجویز نمی شوند! بلکه توسط فیزیکدانان و شیمی دانانی به بیماران داده می شوند که در 15 دقیقه یا کمتر، بدون در نظر گرفتن افکار و احساسات بیمار، این دارو را به او می دهند.
تمام این تلاش ها و مصرف داروهای روانپزشکی در حالی صورت می پذیرند که درمان های روان درمانی در دسترس هستند. روان درمانی ارزان تر است و تاثیرش برای حل مشکل و درمان خیلی از بیماری های روحی و روانی از دارو بیشتر است. نتایجی که از تحقیقات انجام شده روی تاثیرگذاری روان درمانی حاصل شد، نشان می دهد که روش های روان درمانی تقریبا در 75 الی 80 درصد موارد تاثیر گذار و مفیدند. این درصد واقعا جالب توجه است. باور بکنید یا نه، مجموع هزینه ی جلست روان درمانی از روانپزشکی و دارودرمانی بسیار ارزان تر است، به خصوص وقتی بحث تاثیرگذاری بلند مدت و دائمی می شود.
برای اینکه جلسات روان درمانی به خوبی انجام شوند و واقعا تاثیر مثبت داشته باشند، بهتر است تعدادی معیارهای مشخص در آنها رعایت شود. هر کلینیک روان درمانی که به آن مراجعه کنید، الزاما کلینیک خوبی نیست و مشاور حاضر در آن الزاما نمی تواند به شما کمک کند. آشنایی با لیست زیر به شما کمک می کند تا بدانید اتفاقی که در یک کلینیک روان درمانی می افتد، باید چه روندی را طی کند تا بتواند به شکل موثری به شما کمک کند. با ما همراه باشید تا با ویژگی های یک روان درمانگر خوب آشنا شوید.

کلینیک رواندرمانی
کلینیک روان درمانی

1. داشتن مهارت بالا در برقراری روابط بین فردی.

روان درمانگران خوب می توانند به خوبی خودشان را ابراز کنند. آنها در فهم اینکه طرف مقابلشان به چیزی فکر می کند و چه احساسی دارد، افراد تیزبینی هستند. یک روان درمانگر خوب در مقابل مراجعش باید برخوردی گرم و پذیرا داشته باشد، با او همدردی کند و روی بیمار تمرکز داشته باشد نه روی خودش.

2. توانایی اینکه به شما کمک کند تا حس کنید می توانید به او اعتماد داشته باشید.

مردم معمولا در 50 میلی ثانیه ی ابتدایی که کسی را برای بار اول می بینند، می توانند تشخیص دهند که آیا می توانند به او اعتماد کنند یا نه. بیمارانی که پیش یک روان درمانگر خوب می روند باور دارند که مشاورشان می تواند به آنها کمک کند چرا که مشاور چه با کلام و چه با رفتارش این پیام را می رساند که بیمار می تواند به او اعتماد داشته باشد.

کلینیک رواندرمانی
کلینیک روان درمانی

3. تمایل برای شکل دهی همبستگی روانی با شما.

یکی از برجسته ترین عواملی که می تواند به شما در تشخیص یک روان درمانگر خوب کمک کند حسی است که ازهمکاری با او دارید. به این عامل در اصطلاح همبستگی روانی می گویند. یک روان درمانگر خوب می تواند با آدم های مختلفی که گاهی زمین تا آسمان با هم فرق دارند؛ ارتباط خوبی برقرار کند و این همبستگی را با آنها بسازد.

4. توان توضیح علائم بیمار و تطبیق دادن این توضیح با تغییر شرایط.

بیماران می خواهند بدانند که چرا دارند این علائم روحی و روانی را تجربه می کنند، حتی اگر دفعه ی اولی نباشد که به یک کلینیک روان درمانی مراجعه می کنند. یک روان درمانگر خوب توضیح قابل فهمی به بیمار می دهد، اما با این وجود باز هم تلاش می کند ذهن و توجه بیمار را به مسیر روند درمان و بهبودی بکشاند.

5. تعهد داشتن به طرح ریزی و انجام یک برنامه درمانی قابل قبول.

روان درمانگران خوب در همان اوایل دوره مشاوره، یک ارزیابی نسبی انجام می دهند. سپس با پیروی از این ارزیابی انجام شده برنامه درمانی مناسبی را برای شخص شما طرح می ریزند.

کلینیک رواندرمانی
کلینیک روان درمانی

6. توجه داشتن به روند درمان و مراقبت از جذابیت جلسات برای بیمار.

روان درمانگران خوب علاقه دارند که بدانند بیمارشان چگونه به روند درمانی پیشنهادی واکنش نشان می دهد. آنها این علاقه را از خود نشان می دهند که دوست دارند حال بیمارشان بهتر شود.

7. انعطاف پذیری در تطبیق روش درمانی با شرایط خاص هر بیمار.

یک روان درمانگر خوب چشم بسته یک روش درمانی مشخص را پی نمی گیرد. به اصطلاح یک لباس تک سایز ندارد که به همه بپوشاند. چون شرایط هر نفر با دیگری متفاوت است. تحقیقات نشان داده اند که برخی از روش های درمانی برای ببهود بعضی از بیماری ها بهتر از روش های دیگر هستند. هرچند همانطور که گفتیم روان درمانگر باید مشتاق باشد تا روش درمانی مد نظرش را با شرایط بیمارش تطبیق دهد.

8. امید دادن و مثبت نگری به احتمال بهبود حال بیمار.

امید یک انگیزه بخش فوق العاده است. احساس اینکه چیزی قرار است به درستی کار کند معمولا سهم بزرگی در موفقیت یک درمان دارد. هرچند که یک روان درمانگر خوب به صورت غیرواقعگرایانه ای خوشبین نیست. روان درمانگر حرفه ای می داند که چگونه مرز بین واقعیت و امید را نگه دارد.

اگر شما هم به دنبال یک کلینیک روان درمانی با کیفیت و قابل اطمینان می گردید، توصیه می کنیم به صفحه تماس با ما مراجعه کنید، تا با مرکز ما بیشتر آشنا شوید.

کلینیک رواندرمانی
کلینیک روان درمانی

مترجم و محقق : ندا ناصری
منبع مقاله

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *