مرکز مشاوره خانواده رایگان در تهران

مرکز مشاوره خانواده رایگان در تهران
مرکز مشاوره خانواده رایگان در تهران

مرکز مشاوره خانواده رایگان در تهران

مرکز مشاوره خانواده رایگان در تهران

مشاوره خانواده شاخه ای از روانشناسی است که می تواند به اعضای خانواده کمک کند تا ارتباطاتشان را باهم بهتر کنند و مشکلاتشان را حل نمایند.
مشاوره خانواده معمولا توسط یک روانشناس، یا مددکار اجتماعی یا یک مشاور معتبر انجام می شود. این مشاوران مدرک دانشگاهی کارشناسی یا کارشناسی ارشد رشته مشاوره ازدواج و خانواده را دارند.

مرکز مشاوره خانواده رایگان در تهران
مرکز مشاوره خانواده رایگان در تهران

روند مشاوره خانواده معمولا کوتاه مدت است. همچنین ممکن است همه ی اعضای خانواده را در بر بگیرد یا تنها شامل افرادی شود که مایل به حضور در جلسات هستند. برنامه مدون درمانی خاص شما، به وضعیت خانوادگی شما بستگی دارد. جلسات مشاوره خانواده می توانند به شما مهارت هایی را یاد بدهند تا بتوانید از طریق آنها در شرایط استرس زا و حتی بعد از جلسات مشاوره نیز با هم ارتباط بهتری پیدا کنید. اما اصولا چرا یک خانواه باید به مشاوره احتیاج داشته باشد؟

علت مشاوره خانواده

مشاوره خانواده به شما کمک می کند روابط مشکل دارتان با همسر، بچه ها یا دیگر اعضای خانوده را بهبود ببخشید. مشکلات متعددی ممکن است باعث شوند تا شما را مجاب کنند که به یک مرکز مشاوره خانوده مراجعه کنید، مشکلاتی از قبیل : مسائل مربوط به ازدواج یا مسائل مالی، درگیری های بین والدین و فرزندان، تاثیرات مصرف مواد مخدر در خانواده و تاثیرات مشکلات روحی و روانی بر روی همه ی اعضای خانواده.
ممکن است شما در کنار مشاوره خانوده، دیگر انواع درمان های رواندرمانی را هم پشت سر بگذارید، به خصوص اگر یکی از اعضای خانوده به مشکلات روحی و روانی دچار باشد یا به هر گونه مواد مخدری اعتیاد داشته باشد. چنین مشکلاتی قطعا به درمان ها و مشاوره های اضافه ای نیاز دارند. مانند:
• مشاوره خانواده می تواند به اعضای خانوده در کنار آمدن با بیماری اسکیزوفرنی یکی از اعضا کمک کند، اما خود فردی که به اسکیزوفرنی دچار است حتما باید برنامه درمانی انفرادی خودش را داشته باشد، که ممکن است شامل دارودرمانی، مشاوره یک به یک یا روش های درمانی دیگر شود.

مرکز مشاوره خانواده رایگان در تهران
مرکز مشاوره خانواده رایگان در تهران

• در مواردی که یکی از اعضا اعتیاد دارد، خانوده می توانند جمعا به مشاوره مراجعه داشته باشند، در حالی فرد معتاد جداگانه جلسات مشاوره خاص خودش را پشت سر می گذارد. هرچند گاهی اوقات مممکن است فردی که دچار اعتیاد است نخواهد که به جلسات انفرادی برود، که در این شرایط مشاوره خانواده می تواند نقش مهمی در قانع کردن او داشته باشد.
همچنین مشاوره خانواده می تواند درشرایطی که موجب استرس و نگرانی می شوند، مانند غم از دست دادن عزیزان، خشم یا درگیری های خانوداگی به شما کمک کند. مشاوره خانوده می تواند به شما و اعضای خانوده تان کمک کند تا یکدیگر را بهتر درک کنید و مهارت های ارتباطی که شما را به هم نزدیک تر می کنند را یاد بگیرید.

آماده سازی برای مشاوره خانوده

می توانید از پزشک خانودگیتان بخواهید تا یک مشاور خانواده را به شما معرفی کند. همچنین دوستان و آشنایان هم می توانند بر اساس تجاربشان به شما راهنمایی‌های خوبی بکنند. خلاصه می توانید از هرکسی که به نظرتان صلاحیتش را دارد درخواست کنید تا یک مشاور خانواده خوب را به شما معرفی کند.
پیش از اینکه بخواهید با مشاور وقت ملاقات و جلسه ی حضوری بگیرید، حتما بررسی کنید که آیا اصلا مشاور خوبی برای شما هست یا نه؟ در زیر به برخی از عواملی که بهتر است در انتخاب مشاور خانوده به آنها دقت داشته باشید، اشاره می کنیم:
• تحصیلات و تجارب. سابقه تحصیلی و کاری شما چیست؟ آیا مدرک معتبری هم دارید؟ آیا در زمینه مشاوره خانوده تخصص دارید؟ آیا تجربه های مشابهی با خانواده هایی که وضعیت ما را داشته اند دارید؟

مرکز مشاوره خانواده رایگان در تهران
مرکز مشاوره خانواده رایگان در تهران

• مکان و دسترسی. مرکزتان کجاست؟ چه ساعاتی در دفتر هستید؟ آیا در موارد اورژانسی در دسترس هستید؟
• طول و تعداد جلسات. هر جلسه مشاوره پیش شما چقدر طول می کشد؟ این جلسات هر چند وقت یکبار برگزار می شوند؟ باید انتظار چند جلسه مشاوره را داشته باشیم؟
• هزینه و بیمه. هر جلسه چقدر برایمان هزینه بر می دارد؟ آیا خدماتتان مشمول بیمه هم می شوند؟ آیا باید هزینه ی جلسه بعدی را پیش پیش پرداخت کنیم؟ در صورت کنسلی، تکلیف هزینه ی جلسه چیست؟
سعی کنید بدون هیچ تعارفی همه ی این سوالات را از مشورتان بپرسید.

چه انتظاراتی باید از مشاوره خانواده داشت؟

در جلسات مشاوره خانوده معمولا تعداد زیادی از اعضای خانواده ها کنار هم جمع می شوند. هرچند ممکن است یکی از اعضای خانوده به صورت جداگانه و انفرادی هم به ملاقات با مشاور بیاید.
جلسات مشاوره معمولا بین 50 دقیقه تا یک ساعت به طول می انجامند. همانطور که گفتیم، مشاوره خانوده معمولا کوتاه مدت است و عموما بیش از 12 جلسه طول نمی کشد. هرچند تعداد جلسات و فاصله ی بین آنها به شرایط خاص خانواده شما و توصیه مشاور وابسته است.
در حین مشاوره خانواده می توانید:
• توانایی خانواده تان برای حل مسئله و ابراز افکار و احساسات در روشی مناسب را بررسی کنید.
• نقش ها و قواعد رفتارهای خانوادگی را بشناسید تا بتوانید مسائلی را که موجب بروز مشکل شده اند را شناسایی کرده و با کمک هم حلشان کنید.
• نقاط قوت خانواده خود مثل اهمیت دادن به همدیگر را بشناسید ، و همچنین نقاظ ضعفی مانند سختی برقرار ارتباط به یکدیگر را مورد بررسی قرار دهید.

مرکز مشاوره خانواده رایگان در تهران
مرکز مشاوره خانواده رایگان در تهران

مراکز مشاوره خانواده رایگان

اگر به دنبال مشاوره خانواده بوده باشید، احتمالا خیلی با این عبارت رو به رو شده اید. واقعیت این است که این تبلیغت که وعده ی رایگانی می دهند تا حدی درست هستند. اما نه الزاما معتبر. مشاوره خانواده رایگان را غالبا دو دسته از مراکز ارائه می دهند، یا مراکز دولتی که تحت پوشش کامل بیمه هستند، یا مراکزی که برای تبلیغات جلسه اول را به صورت رایگان انجام می دهند.

مرکز مشاوره خانواده رایگان در تهران
مرکز مشاوره خانواده رایگان در تهران

در هر دو این صورت ها تجربه ثابت کرده که معمولا جلسات رایگان مشاوره هیچ کمکی به خانواده نمی کنند. چون اولا مشاورانی که رایگان کار می کنند، اصولا مشاوران حرفه ای و با تجربه ای نیستند، و دوما انگیزه ی لازم برای کمک کردن به شما را ندارند.
پس هرچند ممکن است برایتان وسوسه برانگیز باشد، اما سعی کنید از مراکز مشاوره خانواده رایگان پرهیز کنید. یادتان باشد که مشاوره بد نه تنها می تواند بلافایده باشد، بلکه ممکن است آسیب های بیشتری هم به خانواده شما بزند. مثلا اینکه مشاور بدون کنترل جلسه، اجازه دهد اعضای خانواده در طول جلسه با هم دعوا کنند و روابطشان بدتر از آنکه هست بشود.
اما حرف ما این نیست که اگر به یک مرکز گران قیمت مراجعه کنید، حتما نتیجه می گیرید. بلکه سعی کنید تمام راهنمایی های اشاره شده در بالا را به کار بگیرید تا انتخاب مطمئنی داشته باشید.

مرکز ما یکی از معتبر ترین و در عین حال به صرفه ترین مراکزی است که می توانید برای دریافت خدمات مشاوره خانواده به آن مراجعه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین اخذ نوبت بهتر است سری به صفحه تماس با ما بزنید.

مترجم ومحقق : ندا ناصری
منبع مقاله

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *