رویکردهای مشاوره قبل از ازدواج | معرفی چند سبک مشاوره!!

رویکردهای مشاوره قبل از ازدواج
رویکردهای مشاوره قبل از ازدواج

رویکردهای مشاوره قبل از ازدواج

رویکردهای مشاوره قبل از ازدواج

ازدواج کردن یکی از مهمترین نقاط عطف زندگی ماست. به کسانی که تازه نامزد کرده اند و می خواهند زندگی مشترک عاشقانه شان را شروع کنند تبریک می گوییم. به محض اینکه گفتید” بله”، یعنی اینکه از قبل تصوری از یک زندگی عالی را در ذهن خود ساخته اید.

رویکردهای مشاوره قبل از ازدواج
رویکردهای مشاوره قبل از ازدواج

تمرین کردن بهترین راه برای داشتن یک زندگی مشترک موفق است

مزیت های مشاوره قبل از ازدواج، شاید یکی از آخرین چیزهایی باشد که در لحظه تصمیم به ازدواج به ذهنتان خطورمی کند. وقتی روز ازدواج جلوتر می آید و نزدیکتر می شود، ممکن است با خود فکر کنید که مشاوره قبل از ازدواج چگونه می تواند رابطه شما و همسرآینده تان را تقویت کند؟ تصور کنید که حضور که شخص ثالث متخصص که می تواند در زمینه های مختلفی همچون نگرانی های رایج هر ازدواج، نحوه تربیت فرزندان، برقراری ارتباط با خانواده همسر و غیره به شما کمک کند، چه مزیت های بیشماری خواهد داشت.

مشاوره قبل از ازدواج در یک کلام

خیلی از مردم هستند که فکر می کنند مشاوره قبل از ازدواج تنها مختص زوج هایی است که با مشکل رو به رو شده اند. اما این امر همیشه درست نیست. مراجعه کردن برای مشاوره قبل از ازدواج به شما و همسر آینده تان کمک می کند تا بتوانید مسائل و مشکلات احتمالی که بروز پیدا کردنشان در آینده اجتناب ناپذیر است را شناسایی کرده و برای مقابله و حل آنها آماده شوید.
مشاوره قبل از ازدواج به زوج هایی که در مرحله ی نامزدی هستند خیلی توصیه می شود. مشاوره قبل از ازدواج نوعی از مشاوره خانواده است که برای کمک به زوجین برای حفظ ارتباط در شرایط بحرانی طراحی شده است. این نوع رایج از مشاوره ازدواج استراتژی های حل مشکل را به زن یا شوهر آینده ی آن رابطه آموزش می دهد. برای مثال، آموزش اینکه شما و همسرتان در مواقع بروز مشکلاتی مانند مشکلات مالی فکر، حرف و احساس همدیگر را بفهمید.
هدف این آموزش های پیش از ازدواجی آن است که از افتادن زوج در دام رفتارهای منفی که اغلب یک ازدواج را به جدایی می کشانند جلوگیری شود. با آموزش هایی که زوج در مشاوره قبل از ازدواج می گیرند، برای حل چنین مشکلاتی در آینده کاملا آماده می شوند و یاد میگیریند چطور رفتار های مثبت از خودشان نشان بدهند.

رویکردهای مشاوره قبل از ازدواج
رویکردهای مشاوره قبل از ازدواج

کلید داشتن یک ازدواج موفق

آمار نشان می دهد که زوج های امروزی هیچ برنامه ای برای طلاق گرفتن ندارند. در حقیقت این آمارها گویای این هستند که بیش از 90 درصد مردم جهان داشتن یک زندگی زناشویی موفق را یکی از اهداف اصلی زندگی خود می دانند. هرچند همه ی ما چند نفری را می شناسیم که از همسرشان جدا شده اند. واقعیت این است که اگرچه اکثر مردم ازدواجشان را با نیت های خوب و مثبتی شروع می کنند، اما گاهی اوقات زندگ مشکلات پیش بینی نشده ای را سر راه آنان قرار می دهد.
شاید در آینده همسرتان مجبور شود به خاطر کارش خانه را عوض کند، و هردوتان متوجه شوید که آنقدر که فکرش را می کردید به هم اعتماد ندارید. احتمالات بیشماری برای چالش هایی که زندگی سر راه یک زوج قرار می دهد وجود دارند. اما خبر خوب این است که مشاوره خانواده یا مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما در داشتن یک رابطه طولانی مدت و راضی کننده کمک شایانی بکند.
تحقیقات نشان می دهند که وقتی زوج ها به جلسات مشاوره قبل از ازدواج می روند، شانسشان برای داشتن یک زندگی مشترک موفق تا 30 درصد بالاتر می رود. مشاوره قبل از ازدواج یکی از ضروریاتی است که شما را برای زندگی مشترک آینده آماده می کند.

رویکردهای مشاوره قبل از ازدواج
رویکردهای مشاوره قبل از ازدواج

رویکردهای مشاوره قبل از ازدواج

بر اساس باورها و پیش زمینه های مذهبی، دلایل شما برای رفتن پیش مشاور، و شخصیت همسرتان و غیره، رویکردهای مختلفی برای مشاوره قبل از ازدواج وجود دارند که شما می توانید در پیششان بگیرید. انتخاب نوع صحیح مشاوره حرفه ای برای شما و همسر منتخبتان، می تواند تاثیر و فایده ی تجربه ی مراجعه به مشاور را دو چندان کند.

مشاوره با رویکرد مذهبی

خیلی از موسسات و پایگاه های مذهبی خدمات مشاوره قبل از ازدواج را قبل از مراسم عقد به زوجین ارائه می کنند. اگر قصد دارید طبق سنن مذهبی ازدواج کنید یا عقد ازدواجتان را در یک مکان مذهبی ببندید، قبلش از مسئولین آنجا بپرسید که چه خدماتی می توانند برای شما انجام دهند. این مشاوره مذهب محور می تواند ترکیبی از چند رویکرد مختلف باشد که شامل مشاوره های گروهی، یک به یک، و توصیه های مذهبی می شود.

جلسات آنلاین مشاوره قبل از ازدواج

اگر شما و همسرتان ترجیح می دهید تجربه ای شخصی تر از مشاوره داشته باشید، دوره های آنلاین زیادی وجود دارند که می توانند شما را در رسیدن به هدفتان یاری کنند. دوره های حضوری معمولا بیش از یک نصفه روز طول نمی کشند و بحث مناسبی را بین شما و همسرتان ایجاد می کنند. زمانی که در دوره های آنلاین مشاوره قبل از ازدواج شرکت می کنید، اطلاعات مفیدی در مورد واکنش های مثبت نسبت به درگیری ها در رابطه پیدا می کنید.

رویکردهای مشاوره قبل از ازدواج
رویکردهای مشاوره قبل از ازدواج

رویکرد مشاوره یک به یک با حضور متخصص

این شاید سنتی ترین روش برای انجام مشاوره قبل از ازدواج است. جلسات مشاوره یک به یک یکی از راه هایی هستند که از طریق آنها مشاوران ازدواج یک رابطه خوب را با مراجعینشان پایه‌ریزی می کنند. جلسات مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می کند تا یاد بگیرید چگونه مشکلات کنونی را حل کنید و برای حل مشکلات بلند مدت آماده شوید. مسائل کوچک مانند تصمیم درباره غذا و خوراکی و انجام کارهای خانه پتانسیل آن را دارند که در آینده موجب بروز مشکلات جدی در رابطه شوند. البته اگر به موقع برای حل آنها اقدام نشود. زمانی که به ملاقات یک مشاور متخصص می روید مطمئن باشید که محتوای جلساتتان کاملا خصوصی و محرمانه است.

تست ها و آزمون های سازگاری

این تست های شخصیت ابزارهایی هستند که طراحی شده اند تا نقاطی را که شما و همسرتان همین الان هم پایه محکمی در آن دارید و ارتباط و احترام خوبی هم برقرا کرده اید شناسایی کنند. تست های سازگاری همچنین برای تشخیص نقاط احتمالی که ممکن است در آینده در آنها به مشکل بخورید سودمند هستند. یادتان باشد که این تست ها برای قبول یا رد شدن نیستند. بلکه نتایج آنها منبعی برای کمک به تشخیص های مشاور است.

رویکرد مشاوره گروهی

هرچند زوج ها معمولا تنها روی نتیجه و کمک مشاوره های گروهی تکیه نمی کنند، اما گاهی اوقات بحث و گفت و گو با زوج هایی که نامزد هستند یا مدتی است ازدواج کرده اند می تواند سودمند باشد.

رویکردهای مشاوره قبل از ازدواج
رویکردهای مشاوره قبل از ازدواج

مترجم و محقق : ندا ناصری
منبع مقاله

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *