زوج درمانگر فرمانیه | قبل از مراجعه به مشاور به این اطلاعات مجهز شوید!!

زوج درمانگر فرمانیه
زوج درمانگر فرمانیه

زوج درمانگر فرمانیه

زوج درمانگر فرمانیه

آیا زوج درمانی واقعا به زوج های ناراضی که با هم مشکل دارند کمکی می کند، یا فقط یک خیال رمانتیک است؟ ایده ی اصلی زوج درمانی این است که زن و شوهر با یک شخص ثالث حرفه ای عاقل ملاقات کنند تا او بتواند برایشان قانون هایی تعریف کند و راهنمایی خوبی بهشان ارائه دهد.
یادتان باشد که زوج درمانگر آن قدرت را ندارد که یکی از طرفین را مجبور کند تا متوجه مشکل اصلی بشود. زوج درمانگر ترجیحا مانند یک صفحه بازتاب دهنده عمل می کند، کسی که به زوجین کمک می کند تا با هم ارتباط بهتری برقرار کنند. واقعا عمل کردن و موثر واقع شدن زوج درمانی حقیقتا تنها به یک عامل بستگی دارد:
“اینکه هردو زوجین چقدر انگیزه دارند که رابطه شان را زنده نگه دارند، به جای اینکه تلاش کنند از آن فرار کنند. اشتیاق و میل خود زوجین مهمترین عامل برای موفقیت دوره ی زوج درمانی است.”

زوج درمانگر فرمانیه
زوج درمانگر فرمانیه

درصد موفقیت زوج درمانی

اگر بخواهیم طبق آمار صحبت کنیم، باید بگوییم خیلی از زوج ها نتایج بسیار موفقی از زوج درمانی گرفته اند.طبق آماری که در آمریکا منتشر شده، 97.1 درصد زوج هایی که پیش مشاور زوج درمانگر رفته اند، ادعا می کنند که آنچه را که می خواستند گرفتند. از آنطرف 98.1 درصد آنها هم جلسات را خوب یا عالی توصیف کرده اند. 80 درصد مراجعان هم تاثیر مثبتی از زوج درمانی گرفته اند.
البته آمار های دیگری از منابع دیگر هم در دسترس هستند که می گویند 25درصد زوج هایی که برای زوج درمانی اقدام کرده اند، ادعا می کنند که بعد از دو سال به وضعیتی بدتر از گذشته دچار شده اند، و بعد از 4 سال 38 درصد آنها طلاق گرفته اند.
این آمار به خاطر آن است که هر زوجی که به عنوان آخرین تلاش به زوج درمانی مراجعه کرده باشد، الزاما نتیجه ای از آن نمی گیرد. در حقیقت مشکل اصلی کار نکردن زوج درمانی آن است که زوجین خیلی دیر این سوال را از خود می پرسند که ” آیا زوج درمانی تاثیری هم دارد؟”. یعنی زمانی که زوجین احترام متقابلشان برای همدیگر را از دست داده اند و دیگر ازدواجشان اولویت زندگیشان نیست.

زوج درمانگر فرمانیه
زوج درمانگر فرمانیه

نکات زوج درمانی

اول اینکه، آدم ها معمولا در مقابل تغییر کردن مقاوم هستند. ما ترجیح می دهیم با واقعیت های موجود کنار بیاییم،حالا این واقعیت هرچه قدر هم که دردناک و بی نتیجه باشد. این به خاطر آن نیست که ما درد و رنج را دوست داریم، بلکه به خاطر ان است که رفتن در راهی که آشناست، عموما راحت تر هم هست و به کمترین میزان تلاش نیاز دارد. پس مراجعه کردن به مشاور ازدواج به این دلیل ممکن است به سادگی به آخرین کاری تبدیل شود که زوجین برای نجات ازدوجشان انجام می دهند.پس بهتر است به ذات تمایل درونی خودمان که باعث می شود در مقابل تغییرات مقاوم باشیم اگاهی داشته باشید.
دوم اینکه، شما فقط میتوانید روی خودتان کنترل داشته باشید. البته که می توانید روی دیگران تاثیر بگذارید، به خصوص کسانی که به شما نزدیک هستند یا با شما در رابطه اند، ولی نمی توانید به جز خودتان کسی را متقاعد یا مجبور کنید که تغییر کند. پس حتی در زوج درمانی هم بهتر است تمام تلاشتان این باشد که روی خودتان تمرکز کنید. روی افکار، تمایلات، خواسته ها و عملکرد های خودتان. بعد می توانید امیدوار باشید که همسرتان هم به همان اندازه روی خودش تمرکز داشته باشد تا روی شما. این یک استراتژی ساده و در عین حال قدرتمند است که تاثیرگذاری زوج درمانی را دوچندان می کند.
سوم اینکه، هرکسی که وارد مرکز زوج درمانی می شود الزاما برای دریافت کمک مشتاق و پذیرا نیست. بعضی از زوجین حس می کنند که بیش از حد از هم فاصله گرفته اند و واقعا در روند زوج درمانی پذیرا نیستند( چیزی که برای نتیجه بخش بودن مشاوره ضروری است). این که فردی بخواهد از شرکت کردن در جلسات زوج درمانی به عنوان بهانه ای برای تلاش کردنش در راستای نگه داشتن رابطه سوء استفاده کند، در حالی قصدی برای بهبود شرایط ندارد، اتفاق نادری نیست. برخی از افراد دیگر هم هستند که تصمیم جدی دارند تا رابطه را تمام کنند، اما به جلسات زوج درمانی می آیند تا مطمئن شوند شخص قابل اعتماد دیگری وجود دارد که بتواند بعد از اتمام رابطه حمایت های احساسی لازم را از همسرشان به عمل آورد. این درحالی است که تلاش جدی و شرکت کردن های مشتقانه اتفاقا می تواند تاثیر به سزایی در تغییر رفتار و بهبود شرایط نامساعد کنونی رابطه داشته باشد.

زوج درمانگر فرمانیه
زوج درمانگر فرمانیه

نکات کاربردی

بیشتر درمانگران توافق نظر دارند که رعایت نکات مشخص زیر به نتیجه بخش بودن زوج درمانی کمک زیادی می کند.
1. زوج درمانی بیشترین تاثیر را پیش از زمانی دارد که بخواهید آخرین تلاشتان برای نگه داشتن رابطه را انجام دهید. وقتی که می خواهید به عنوان آخرین راه نجات زندگی مشترکتان به زوج درمانی روی بیاورید، احتمالا دیگر خیلی دیر شده است. این یک واقعیت تلخ است که بیشتر ما مراجعه کردن به یک مشاور ازدواج را تا مدت ها بعد از زمان ایده آلش عقب می اندازیم. این اتفاق بسیار ناراحت کننده است چراکه اگر اولین قدمتان برای رفع مشکلات رابطه مراجعه به زوج درمانگر باشد احتمال اینکه نتیجه ی مثبتی و کارسازی از آن بگیرید بیشتر می شود.

زوج درمانگر فرمانیه
زوج درمانگر فرمانیه

2. فقط به خاطر اینکه مشاور به شما پیشنهاد کمک می کند و ممکن است تحصیلات مربوطه را هم داشته باشد، به این معنی نیست که شخص مناسبی برای کمک به شما باشد. شخصیت و توان برقراری ارتباط ، یکی از مهمترین مشخصه های ارتباط خوب میان مشاور و مراجع است. ممکن است بعضی از مشاورانی را ملاقات کنید روانشناسان معمولی هستند و تخصصی در زوج درمانی ندارند. برخی دیگر هستند که ممکن است تخصص و سواد این رشته را داشته باشند، اما نتوانند با شما و همسرتان ارتباط خوبی برقرار کنند. اگر زوج درمانگر با یکی یا هر دو شما رفتاری نجوش و گوشه گیرانه ای داشته باشد، روند مشاوره احتمالا به خوبی پیش نخواهد رفت. اینکه بخواهید بعد از یک جلسه تصمیمتان را عوض کنید و پیش یک مشاور دیگر بروید هیچ اشکالی ندارد.

یکی از مولفه هایی که برای پیدا کردن یک زوج درمانگر باید مد نظر قرار دهید، این است که مرکز مشاره او دسترسی خوبی نسبت به محل زندگی شما داشته باشد. چنانچه در منطقه ی فرمانیه سکونت دارید، می توانید برای مراجعه به بهترین زوج درمانگر به مرکز ما مراجعه کنید تا از خدمات تخصصی زوج درمانی بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اخذ نوبت، بهتر است به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

مترجم و محقق: ندا ناصری
منبع مقاله

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *