فنون زوج درمانی | کدام تکنیک زوج درمانی برای شما مناسب است؟!

فنون زوج درمانی
فنون زوج درمانی

فنون زوج درمانی

فنون زوج درمانی

ازدواج یک رابطه ی پیچیده است. هر یک از زوجین در طول زندگی مشترک با بن بست های زیادی رو به رو می شود. بعضی ها هستند که بر این بن بست ها به تنهایی غلبه می کنند و برخی دیگر نیز هستند که به کمک شخص دیگری نیاز دارند. کسانی که با رابطه شان درگیری دارند و نمی توانند راهکاری برای حل مشکلاتشان پیدا کنند، می توانند به یک متخصص زوج درمانگر مراجعه نمایند تا از کمک او بهره مند شوند.
زوج درمانگران متخصصان شناسایی مشکلات موجود در یک رابطه هستند. آنها می توانند به زوجین کمک کنند تا مسائلی را که مشکل به وجود آورده اند را پیدا کنند و آنها را رفته رفته رفع نمایند. هرچند این یک تعبیر بسیار ساده از آن کاری است که یک زوج درمانگر واقعا انجام می دهد. اگر اتفاقاتی که در روند زوج درمانی می افتند و نتیجه های آنها اینقدر راحت بود، هر زوجی که در زندگی مشترکشان به مشکلی بر می خوردند، به یک مشاور مراجعه می کردند، مشکلشان سریعا مثل یک بیماری حل می شد و هیچ کس دیگر طلاق نمی گرفت!

فنون زوج درمانی
فنون زوج درمانی

اگر واقعا مصمم هستید که رابطه تان را اصلاح کنید و بر مشکلات موجود غلبه نمایید، و در این راستا قصد دارید از کمک یک مشاور ازدواج یا زوج درمانگر استفاده کنید، اولین کار این است که تا حدودی بدانید چه فنی از فنون زوج درمانی برای کمک کردن به شما مناسب است. استفاده کردن از فنون غلط یا نامناسب زوج درمانی برای یک زوج خاص، یا مراجعه کردن به یک زوج درمانگر نامعتبر و غیرمتخصص، می تواند نتیجه ی معکوس داده و رابطه ی زناشویی را شما را از این که هست هم بدتر کند.
مواردی هستند که در آنها زوجی که روند نادرستی از زوج درمانی را طی کرده اند در نهایت به جایی رسیده اند که جلسات مشاوره را به میدان جنگ تبدیل کرده اند. به صورتی که بدترین چیز ها را در مشاوره نثار هم کرده اند و در نهایت همین روند غلط آنها را به پایان رابطه شان کشانده است.
هرمشکل زناشویی با دیگری فرق می کند. هرکس در رابطه زناشویی خودش با شخص دیگر متفاوت است ، بنابراین همه ی فنون زوج درمانی هم ممکن است مناسب همه کس نباشند. در ادامه ی مقاله به رایج ترین فنون یا تکنیک های زوج درمانی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

فنون زوج درمانی
فنون زوج درمانی

1. تکنیک کسب آگاهی

زوجی که مدام با هم جر و بحث و دعوا دارند، رابطه شان را به جایی می رسانند که دیگر قادر نیستند مشکلاتشان را به شکل واضحی ببینند. آنها دائما از دست یکدیگر عصبی هستند و همین تداوم باعث رشد بیشتر خشم در آنها می شود. بعد از یک نقطه ی مشخص، دعواهایشان بی هدف و بی نتیجه می شود و تنها چیزی که از آنها به دست می آورند سرزنش کردن یکدیگر است.
چنین زوج هایی باید به مشاور ازدواج یا زوج درمانگری مراجعه کنند که از تکنیک کسب آگاهی استفاده می کند. در این تکنیک زوج درمانی مشاور تعاملات، سبک زندگی و مشکلات رابطه زوجین را مورد بررسی قرار می دهد. زوج درمانگر از آنچه بین این دو نفر می گذرد اطلاعاتی به دست می آورد، و سپس بر اساس آنها تلاش می کند تا ریشه ی مشکلات را شناسایی کرده و علت اصلی جر و بحث های مداوم را کشف کند. بعد از این مرحله ی تشخیصی زوج درمانگر برنامه ای مدون برای مشاوره دادن به زوجین تنظیم می کند، برنامه ای شامل پاسخ به چگونگی حل مشکل و بهبود تعاملات زوجین است.

2. مشاوره ارتباطی

مشکلات ارتباطی یکی از عمده ترین دلایل برای سرد شدن یک رابطه است. زوج هایی هستند که حقیقتا از نظر احساسی با همسرشان ارتباط برقرار نمی کنند، چون می ترسند مسخره شوند یا همسر خود را عصبانی و ناراحت کنند. هرچند این اتفاق موجب درگیری لفظی بین آنها نمی شود، اما به هر حال یک فاصله احساسی بینشان می اندازد.
مشاورانی که تمرکزشان روی بحث ارتباط بین طرفین است، بیشتر به درد این نوع زوج های می خورند. در این تکنیک، مشاور به طرفین می فهماند که چرا ابراز کردن احساسات به همسر عنصری ضروری در رابطه است. همچنین به آنها راه درست ابراز احساسات را آموزش می دهد. راهی که از طریق آن بتوان علاوه بر برون ریزی احساسی، به طرف مقابل ضربه نزد و ناراحت یا عصبانیش نکرد.

فنون زوج درمانی
فنون زوج درمانی

3. تکنیک مشاوره روان پویا

زمانی که یک یا هردو زوجین رفتارهای غیر منطقی از خود نشان می دهند، وقوع دعوا و جر و بحث غیر قابل پیشگیری است. علت اصلی رفتار های نامعقولانه می تواند ریشه در کودکی نا‌به‌سامان یکی از طرفین یا بعضی از مشکلات عمده ی روانی داشته باشد. چنین افرادی تصور نادرستی از رابطه شان دارند و نمی توانند همیشه رفتاری معقول داشته باشند.
زوج درمانی روان پویا می تواند به چنین افرادی در شناخت الگوهای رفتاریشان و کشف علت اصلی پشت رفتارهای عجیبشان کمک کند. این تکنیک به هر دو زوجین آموزش های لازم را می دهد تا بتواند تا این رفتار ها را اصلاح کنند و رابطه ی زناشویی بهتری داشته باشند.

4. متد گاتمن

سوء تفاهم ها می توانند موجب بروز تفاوت هایی بین زوج ها شوند. گاهی اوقات حل کردن این تفاوت ها برای زوج دشوار است. متد گاتمن در زوج درمانی می تواند برای چنین زوج هایی بسیار سودمند باشد. در این متد زوجین مجبور مشوند نقشه ای از شادی ها، پشیمانی ها و غم ها، نگرانی ها، استرس ها و امید های خودشان و همسرشان تهیه کنند. این کار به آنها کمک می کند تا همدیگر را بهتر بفهمند و سوءتفاهماتی که موجب درگیری در رابطه شان شده اند را برطرف کنند. اینکار شناخت بهتری از طرف مقابل به زوجین می دهد تا بتوانند بهتر یکدیگر را درک کرده و برای هم احترام بیشتری قائل باشند.

فنون زوج درمانی
فنون زوج درمانی

5. تکنیک روانشناسی مثبت

در یک رابطه ی طولانی مدت مانند ازدواج، جذابیت و هیجان رابطه بعد از مدتی فروکش می کند و زوجین فراموش می کنند که چقدر از داشتن کسی که به آنها اهمییت می دهد و همچنین داشتن یک رابطه ی باثبات خوشبخت هستند.تکنیک روانشناسی مثبت به زوجین کمک می کند که نکته های مثبت رابطه شان را به یاد بیاورند و به اتفاقات خوبی که هر روز در رابطه شان می افتد نگاه دوباره ای داشته باشند. این تکنیک از زوجین می خواهد تا از رخدادهایی که در رابطه قبلا باعث خوشحالیشان شده و لبخندی به لبشان آورده، نت برداری کنند. این تکنینک حس مثبتی به زوج می دهد و بخشی از آن هیجان اولیه را به رابطه شان برمی گرداند.

اگر به دنبال یک مرکز زوج درمانی معتبر می گردید که مشاورانش بتوانند از متد های مختلف زوج درمانی برای کمک به شما استفاده کنند، توصیه می کنیم به مرکز ما مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اخذ نوبت به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید.

فنون زوج درمانی
فنون زوج درمانی

مترجم و محقق : ندا ناصری
منبع مقاله

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *